چکیده:
ارزشیابی آموزشی همواره فرآیندی مهم،وقتگیر و هزینهبر در سیستمهای آموزشی بوده است.از سوی دیگر دستیابی به نتیجه قابلاعتماد بدون استفاده از معیارهای مناسب،امکانپذیر نمیباشد.در این مقاله بااستفاده از معیارهای منطق فازی،سیستمی جهت ارزشیابی نحوه آموزش مدرسان پیشنهاد شده است.منطق فازی از روشهای نوین استنتاج محسوب میشود و در ترکیب با رایانه بهعنوان ابزاری قدرتمند در کاربردهای مختلف استفاده میشود. مراحل این تحقیق بدین صورت است که ابتدا باآمارگیری از استادان باتجربه و مسلط به دانش و فنآوریهای نوین آموزشی،دادههای موردنیاز جمعآوری گردیده است.سپس بهعنوان مطالعه موردی،شیوههای مؤثر در آموزش ریاضیات مقطع کارشناسی بااستفاده از روشهای نوین و ایدههای منطق فازی مورد تحلیل و مطالعه قرار گرفته است. در نهایت،بااستفاده از تحقیقات انجام شده،یک سیستم فازی جهت ارزشیابی آموزشی،طراحی و بانرمافزار MATLAB پیادهسازی شده است.نتایج ارزیابی نشان داد که بااستفاده از این سیستم پیشنهادی(در مطالعه موردی انجام شده)،ارزشیابی مؤثرتری از عملکرد آموزشی مدرسان امکانپذیر است و مدرسان میتوانند بااستفاده از این سیستم،اقدام به اصلاح و افزایش بهرهوری روند آموزش خود نمایند.همچنین این تحقیق نشان داد که با استفادهاز استنتاج فازی خطاهای ارزشیابی کاهش یافته و از حالت مطلقگرای منطق کلاسیک عاری گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"ریاضیات مقطع کارشناسی بااستفاده از روشهای نوین و ایدههای منطق فازی مورد تحلیل و مطالعه قرار گرفته است.
استنتاج فازی خطاهای ارزشیابی کاهش یافته و از حالت مطلقگرای منطق کلاسیک عاری گردیده است.
وجود آمده که بیانگر ضرورت نیاز به این فنآوری در امر آموزش است(ثمری و آتشک،
اخیر استفادهاز منطق فازی بهعنوان زمینهای نوین در امر ارزیابی و سنجش در فنآوری آموزش
پیادهسازی و تحلیل استفادهاز منطق فازی در ترکیب بافنآوری اطلاعات برای کاربرد در
معیارهای منطق فازی که از روشهای نوین استنتاج محسوب میشود در امر ارزشیابی مورد
این قوانین برای تولید خروجی سیستم استفاده میشود.
این توابع هم برای نمایش ورودیها و هم خروجیهای یک سیستم فازی استفاده
در این مقاله از سیستم استنتاج ممدانی استفاده شده است و توابع عضویت و قوانین اگر-آنگاه با
Jing et al معیار آموزشی اولیه،61 مورد آن اصلی و مهم ارزیابی شده بود که این معیارها باتوجه به همان
دلیل استفادهاز منطق فازی در ایجاد توابع عضویت ورودی و خروجی این
در تعیین خروجی فازی،نکته قابل اهمیت این است که برای هر معیار باتوجه
بنابراین تابع عضویت خروجی فازی بدین صورت تعریف گردید:"برآورد ضعیف"،"برآورد
شکل 6:نمونهای از خروجی سیستم ارزشیابی ازآنجاکه در این مقاله هدف ارایهی معیارها و سنجش آنها میباشد،بدین صورت عمل
خروجی حاصل که نتیجهء سنجش نهایی است را مشاهده نمود که در این مجال به دلیل حجم زیاد
در این مقاله به استفادهاز منطق فازی برای ارایه سیستمی جهت ارزشیابی آموزشی مدرسان
پایگاه قوانین فازی سیستم موردنظر با استفادهاز نظرات مدرسان باتجربه و آشنا به فنآوریهای جدید آموزشی طراحی و بانرمافزار"