Abstract:
استفاده از گیاهان در درمان دارای پیشینهای طولانی است و طب گیاهی همواره یکی از پایههای اصلی مکاتب طبی مشهور رایج در تمدنهای باستانی بوده است. هم اکنون نیز گیاهان دارویی دارای اهمیت فوق العادهای هستند و حجم بالایی از تجارت در دنیا را به خود اختصاص دادهاند. با این وجود تا کنون تعداد محدودی مطالعه در ارتباط با بازاریابی گیاهان دارویی انجام شده است. در این تحقیق تلاش شده است تا عواملی که به بهبود و توسعه بازار گیاهان دارویی کمک می کند تعین و بر اساس آنها پیشنهاداتی کاربردی ارائه گردد. اطلاعات این تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته با روش نمونه گیری در دسترس از 57 نفر عطار، 15 نفر داروساز و 14 نفر پزشک جمع آوری شده و دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روش آماری t تست تجزیه و تحلیل گردیده است. نتایج نشان داد که فرهنگ سازی و آشنایی مردم با مزایای گیاهان دارویی، به کارگیری روشهای نوین و بهداشتی در توزیع و فروش، افزایش دانش فروشندگان، گسترش آموزش طب گیاهی، بهبود و توسعه صنایع فرآوری، استاندارد کردن گیاهان دارویی، ترغیب و آموزش کشت گیاهان، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تجویز گیاهان دارویی و تدوین قوانین مدنی در زمینه فروش و تجویز این گیاهان به بهبود و توسعه بازار آنها کمک میکند.
Machine summary:
نتایج نشان داد که فرهنگ سازی و آشنایی مردم با مزایای گیاهان دارویی، به کارگیری روشهای نوین و بهداشتی در توزیع و فروش، افزایش دانش فروشندگان، گسترش آموزش طب گیاهی، بهبود و توسعه صنایع فرآوری، استاندارد کردن گیاهان دارویی، ترغیب و آموزش کشت گیاهان، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تجویز گیاهان دارویی و تدوین قوانین مدنی در زمینه فروش و تجویز این گیاهان به بهبود و توسعه بازار آنها کمک میکند.
برای بررسی فرضیه یک از سه شاخص آگاهی از کاربردهای گیاهان، آگاهی از مزایای داروهای گیاهی و آگاهی از زیانهای داروهای شیمیایی؛ فرضیه دو از شاخصهای توزیع بهداشتی، فروش سنتی و فروش مدرن؛ فرضیه سه از دو شاخص بهبود عملکرد به دلیل آموزش، کاهش اعتماد به دلیل عملکرد نامناسب؛ فرضیه چهار از سه شاخص ایجاد رشتههای گیاهان دارویی، عدم تجویز پزشکان به دلیل دانش پایین و افزایش درمان به دلیل افزایش متخصصان و پزشکان؛ فرضیه پنجم از دو شاخص بسته بندی مناسب، به کارگیری تکنولوژی در تولید و فرآوری؛ فرضیه ششم از دو شاخص استاندارد کردن تولید محصولات و استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت؛ فرضیه هفتم از سه شاخص آموزش کشاورزان، ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان و آگاهی کشاورزان از مزایا و فواید کشت؛ فرضیه هشتم از دو شاخص نبود تمایل به استفاده از گیاهان دارویی به دلیل هزینه بالا و افزایش تجویز به دلیل تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای گیاهی و در آخر برای اندازه گیری متغیر فرضیه نهم از سه شاخص آسیب به اعتماد مردم به دلیل عدم وجود قوانین مدنی، نظارت و افزایش مصرف به دلیل اجرای قوانین و مقرارت مدنی استفاده شده و نظر پاسخ دهندگان را در مورد این شاخصها در قالب سی سوال شامل پنج سوال برای فرضیه یک، سه سوال فرضیه دو، سه سوال فرضیه سه، پنج سوال فرضیه چهار، سه سوال فرضیه پنج، دو سوال فرضیه شش، سه سوال فرضیه هفت، دو سوال فرضیه هشت و چهار سوال فرضیه نه جمع آوری شده است.