Abstract:
پیشرفت فناوری ارتباطات و اطلاعات در سایه تحول علم کامپیوتر سبب تغییرات شگرفی در دنیای کسب و کار شده است. سازمان ها برای طراحی و اجرای مناسب نیاز به آگاهی از موانع بکارگیری تجارت الکترونیکی دارند. با توجه به اینکه شرکت ملی گاز ایران همواره کوشیده است در راه ارائه خدمات، بهترین مسیر را بپیماید، استفاده از تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای مد نظر این شرکت بوده است از این رو تبیین و بررسی وضعیت وب سایتهای تجارت الکترونیک هدف اصلی تحقیق حاضر بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری کارشناسان و خبرگان شرکت ملی گاز ایران بوده اند، که تعداد آنها 18100 نفر است. تعدا نمونه با استفاده از جدول مورگان 400 نفرند که به این تعداد پرسشنامه توزیع شد و 365 پرسشنامه جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان در چهار مرحله تأیید شد. عدد شاخص GFI = 0.98 نیز بعنوان یکی از معیارهای سنجش روایی بیشتر از 0.90 بدست آمده است. و پایایی با ضریب آلفا کرونباخ 0.79مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار EXCEL و SPSS داده های جمع آوری شده جهت آزمون فرضیات مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آزمون معادلات ساختاری(تحلیل عاملی تأییدی) نشان داده است وب سایتهای تجارت الکترونیک شرکت ملی گاز ایران با استفاده از متغیرهایی چون: 1- نمای سایت ، 2- پیمایش سایت ، 3- قابلیت اعتماد و 4- محتوی سایت تبیین شده است. بنابراین باید زیرساختارهای لازم محیطی و خارجی که مربوط به مسایلی ازقبیل زیرساختار حقوقی و قانونی، آمادگی و قابلیت لازم شرکاء و فضای رقابتی مناسب وجود داشته باشند.
Machine summary:
"با توجه به اینکه شرکت ملی گاز ایران، یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت ایران است در راستای اراده خدمات بهینه به مشتریان همواره کوشیده است بهترین مسیر را بپیماید، استفاده از تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای مد نظر این شرکت بوده است در این مسیر، داشتن وب سایت مورد قبول و کارا از نظر مشتریان میتواند گام مهم و اساسی در جهت ارایه خدمات و در رأس آن مشتری مداری باشد.
دادههای مورد نیاز پژوهش حاضر به وسیله پرسشنامهای حاوی 48 سؤال در مقیاس ده گزینهای از خیلی کم تا خیلی زیاد اندازهگیری، و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی وضعیت وب سایت تجارت الکترونیک در شرکت ملی گاز ایران از بعد نمای سایت، پیمایش سایت، قابلیت اعتماد و محتوی سایت پرداخته شده است.
4 : محتوی سایت نتیجهگیری و پیشنهادهای کاربردی نتیجه آزمون معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) مربوط به متغیرهای مورد مطالعه نشان داده است وب سایتهای تجارت الکترونیک شرکت ملی گاز ایران با استفاده از متغیرهایی چون: 1- نمای سایت، 2- پیمایش سایت، 3- قابلیت اعتماد و 4- محتوی سایت تبیین میشود.
با توجه به نتیجه فوق میتوان پیشنهاد داد موضوعاتی و مواردی از قبیل سهولت عضویت در سایت شرکت؛ پاسخدهی سریع به ایمیلهای مشتریان؛ سادگی و شفافیت فرایند سفارش جدید درسایت شرکت؛ سهولت روشهای سفارش/پرداخت درسایت شرکت؛ دریافت به موقع و کامل کالا و خدمات در سایت شرکت؛ ارتباط مناسب با مشتری بعد از فروش خدمات در سایت؛ امنیت سایت؛ استفاده از نوآوریهای فناوری درجهت بهبود و ارتقاء موضوعات امنیتی سایت شرکت؛ امکان ارتباط مستقیم با مسئولان شرکت؛ توجه به حفظ اطلاعات مشتری در سایت شرکت ملی گاز ایران بیش از پیش در رأس امور تجارت الکترونیک شرکت قرار گیرد و تدابیری برای بهبود و عمیقتر کردن این اعتماد اندیشیده شود."