Abstract:
در مطالعات پیشین کمتر به مستند سازی و بازخوانی دانش ضمنی و ساماندهی شیوه های بازاریابی کسب و کارهای فرهنگی- هنری پرداخته شده است. هدف مطالعه حاضر آن است تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد هم گرایی موثر دو حوزه بازاریابی کارآفرینانه و کسب و کارهای خلاق هنری به تبیین چگونگی و چیستی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای خلاق هنری بپردازد و با ارائه و پیشنهاد یک چارچوب منطقی و مفهومی، شیوه ی سامان دهی فعالیت های بازاریابی کسب وکارهای خلاق هنری را تشریح کند. این پژوهش از نظر مشارکت نظری و توسعه مرزهای دانش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و همچنین مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیت های بازاریابی کسب وکارهای فرهنگی- هنری با استفاده از راهبرد مطالعه موردی اکتشافی مرکب نوآوری دارد، بدین گونه که نتایج پژوهش با به چالش کشیدن پژوهش های پیشین منتج به یک مدل نوآورانه و منحصر به فرد از آمیخته بازاریابی در کسب و کارهای خلاق هنری شد. روش پژوهش از نوع مطالعه موردی مرکب و بهره گیری از ابزار مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با ۳۰ نفر از فعالان، متخصصان و صاحبنظران حوزه فرهنگ و هنر انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عناصر تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در این کسب و کارها شامل ۵ مقوله اصلی و ۳۲ جزء است. ۵ مقوله اصلی به عنوان مدل 5Cs آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسب و کارهای خلاق هنری شامل: شبکه تماس و قابلیت های ارتباطی؛ محتوا؛ خلاقیت؛ ارزش فرهنگی؛ و خالق اثر هنری شناخته شدند
Machine summary:
این پژوهش، از نظر مشارکت نظری و توسعۀ مرزهای دانش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و همچنین مشارکت عملی و الگوشناسی فعالیتهای بازاریابی کسبوکارهای فرهنگی- هنری، با استفاده از راهبرد مطالعه موردیاکتشافی مرکب، دارای نوآوری است، بدینگونه که نتایج پژوهش حاضر، با بهچالشکشیدن پژوهشهای پیشین، به یک مدل نوآورانه و منحصربهفرد از آمیخته بازاریابی در کسبوکارهای خلاق هنری رسیده است.
با توجه به نبود مدل و الگوی جامع تبیینکننده رفتارهای بازاریابی کسبوکارهای هنری و خلاق، شناخت چیستی و چگونگی موضوع تبیین دقیق مؤلفههای مؤثر و روابط میان عناصر بازاریابی کارآفرینانه در این کسبوکارها بااهمیت است، براین مبنا سؤال اصلی پژوهش عبارت است از مدل آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب وکارهای خلاق هنری چگونه است و از چه عناصری تشکیل شده است؟ ۲- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه انجمن بازاریابی آمریکا 4 ، در تعریف اخیر خود، بازاریابی را «مجموعهای از فرایندهای خلق، ارتباط و تحویل ارزش به مشتریان و همچنین مدیریت ارتباط با Entrepreneurial Marketing Shaw Chaston AMA .
فعالیت عبارت است از: تصمیمگیریهایی که از فعالیتهای مبنی بر تفکر نوآورانه و استفاده خوب از منابع مالی ناچیز، پیروی میکند؛ هدف: ایجاد هدف بازاریابی برای فرآهمآوری بازار محصولات از طریق جمعآوری اطلاعات مداوم از صنعت را شامل میشود؛ فرد: متضمن، درک عمیق فرد از کسبوکار جدید و همچنین نقش ارتباطات در توسعۀ فعالیتها برای اهرمکردن منابع محدود است و فرایند در Jones & Rowley Morris et al Mort et al Kellermans Hallback & Gabrielsson Jogaratnam Martine Carson et al Hills et al Zontanos & Anderson برگیرنده درک بازاریابی سنتی و بسط آن برای انجام تحلیل دقیقی از قیمت و فرایند توسعه یک بخش جدید در بازار است.