Abstract:
امروزه با توجه به رشد فضای رقابتی، شناسایی و درک اهمیّت عوامل موثّر بر رفتار خرید مشتریان ابزار قدرتمندی است که میتوان با کمک آن خود را از رقبا متمایز ساخت و راهی برای جذب مشتریان فراهم کرد. با توجه به اینکه بسیاری از خریداران غالبا در خریدهای ناگهانی درگیر میشوند و بیش از نیمی از آنان در مراکز فروش، خریدهای خود را ناگهانی انجام میدهند؛ در این پژوهش، رابطة ویژگیهای معاشرتی کارکنان و فضای داخلی فروشگاه با رفتار خرید ناگهانی در میان مشتریان فروشگاه های زنجیرهای شهروند تهران جامعة آماری تحقیق در نظر گرفته شده و تجزیه و تحلیل شده است. نمونهگیری به روش تصادفی در دسترس است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه شده و 398 پرسشنامه از جامعة آماری جمعآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته شده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر استادان و صاحبنظران به دست آمده است و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است؛ ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها و کل پرسشنامه 87/0 به دست آمده است. دادهها با استفاده از معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانة تعدیلشده با نرمافزارهایspss و pls تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای معاشرتی فروشندگان و فضای داخلی فروشگاه بر رفتار خرید ناگهانی تاثیر مثبت دارند. همچنین، نتایج نشان میدهد که دو عامل موقعیتی پول در دسترس و هدف از خرید رابطة بین حالات احساسی مثبت مشتریان و رفتار خرید ناگهانی را تعدیل میکنند؛ اما متغیر زمان در دسترس نتوانست نقش متغیر تعدیلگر را ایفا کند.
Machine summary:
بهطور کلی در این مدل ویژگیهای معاشرتی فروشندگان و ویژگیهای فضای داخلی فروشگاه متغیرهای مستقل، پاسخ احساسی مثبت مشتریان متغیر میانجی، زمان در دسترس، پول در دسترس و هدف از خرید متغیر تعدیلگر و رفتار خرید ناگهانی متغیر وابسته هستند.
[1] Lin et al [2] Hoyer & Macinnis 3 Beatty & Ferrell 4 Sharma et al [5] Tan & Freathy [6] Zhou & Wong [7] Piron [8] Kollat and Wilett [9] Shoham & Makovec Brencic [10] Rook [11] Jones et al [12]Jung Chang et al [13] Mohan et al [14] Baker et al [15] Yu & Bastin [16] Song et al [17] Babin and Attaway [18] Darden & Babin [19] Peck & Childers [20] Dhaundiyal & Coughlan [21] Badgaiyan & Verma [22] Orth & Bourrain [23] Levy & Weitz [24] Bellizzi et al [25] Weinberg & Gottwald [26] Isen [27] Rook & Gardner [28] Expression of feeling good [29] Virvileite et al [30] Iyer [31] Iyer et al [32] Herrington and cappella [33] Nicholas et al [34] Underhill [35] Maymand & Ahmadinejad [36] Mattila & Wirtz [37] Kacen et al [38] Joo Park et al [39] Gehrt & Yan [40] Zhuang et al [41] Wood [42] Punj مراجع 1- روستا، احمد و بطحایی، عطیه (1385)، رفتار مصرفکننده، نشر سارگل، چاپ اول، تهران.
"Exploring the Influnce of Situational Factors (Money&Time Avialable) on Impulse Buying Behaviour among Different Etthics".
International Journal of Retail & Distribution Management, 42(4), 298-314.
International Journal of Retail & Distribution Management, 42(4), 298-314.
International Journal of Retail & Distribution Management, 42(4), 298-314.