Abstract:
امروزه شرکتهای تولیدکننده تلاش میکنند با استفاده از راهحلهای یکپارچه مانند پیشنهاد خدمت - محصول ترکیبی، موقعیت راهبردی خود را نزد مشتریان بازتعریف کنند تا از مزایای ارائة خدمات دورة عمر محصول، بهرهمند شوند. هدف این پژوهش، معرفی پدیدة خدماتمحوری و ارائة روشی برای سنجش و عملیاتیسازی دامنة کسبوکار خدمات صنعتی است. جامعة آماری پژوهش، 140 نفر از مدیران عامل شرکت آلفا و شرکتهای تابعة آن، مدیران میانی و کارشناسان مرتبط با حوزة خدمات است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی (اکتشافی و تاییدی) و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. از میان 32 آیتم اولیه برای دامنة خدمات محصولمحور، 17 آیتم در قالب چهار مولفة خدمات فنی و بهینهسازی محصول، خدمات تحقیق و توسعه، خدمات مرتبط با کسبوکار مشتری و خدمات بهاشتراکگذاری اطلاعات محصول با مشتریان تعیین شده است. مقایسة نتایج حاصل از این سنجش با موقعیت کنونی خدمات شرکت آلفا، نشان میدهد استفاده از الگوی جدید، موجب بهبود شاخصهای ارزیابی میشود.
Machine summary:
از میان 32 آیتم اولیه برای دامنة خدمات محصولمحور، 17 آیتم در قالب چهار مؤلفة خدمات فني و بهينهسازي محصول، خدمات تحقيق و توسعه، خدمات مرتبط با کسبوکار مشتری و خدمات بهاشتراکگذاري اطلاعات محصول با مشتريان تعیین شده است.
بنابراین هدف این پژوهش، معرفی پدیدة «خدمات محوری» و انواع خدمات محصولمحور و بهرهگیری از مدلهای کمّی برای سنجش دامنة توسعة کسبوکار خدمات، برای ارائة الگویی به تولیدکنندگان کالاهای صنعتی است تا آنها بتوانند ضمن ایجاد مدلهای کسبوکار مناسب در این حوزه، از فوائد روزافزون توسعة کسبوکارهای خدماتمحور بهرهمند شوند.
-servitization -Vandermerwe and Rada -Ren & Gregory -Visnjic -Weeks& Benade -Product-service system (PSS) -Gaiardelli et al.
3- روششناسی پژوهش برای سنجش دامنة کسبوکار خدمات، عنصرکلیدی مدلهای کسبوکار، نیاز به شناسایی آیتمهای خدمات و ارائة مدل طبقهبندی و نیز طراحی ابزاری مناسب، برای سنجش و عملیاتیسازی دامنة توسعة کسبوکار خدمات است؛ پس براي تدوين ابزار سنجش، از روش تركيبي و چندمرحلهاي، با استناد به پيشينة تحقيق و ديدگاه خبرگان استفاده شده است.
فراواني و درصد فراواني سابقة کار پاسخگویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4- تجزيهوتحليل دادهها و نتایج در بخش پیشینة پژوهش، به انواع روشهای شناسایی و دستهبندی خدمات صنعتی، اشاره شد، اما باتوجهبه تنوع دستهبندیها، دامنة کسبوکار خدمات و سنجش آن، چگونه باید انجام گیرد؟ برای اینکه شرکتها بتوانند به تعیین استراتژیهای مناسب خدماتی و مدلهای کسبوکار خود روی آورند، لازم است با بهرهگیری از روشهای کمّی مناسب، وسعت و عمق انواع پیشنهادهای خدماتی 1 را تعیین کنند؛ بنابراین در ادامه، براي تجزيهوتحليل استنباطي و استخراج نتايج تحقيق، -Service Offerings از تحليل عاملي اکتشافي و تأييدي مرتبة اول و دوم استفاده شده است.