Abstract:
هدف: مصرف کنندگان به طور فزاینده ای احساس می کنند با کمبود زمان مواجهند. برای هدایت انتظارات زمانی ، بسیاری از بازاریاب ها شناسایی مولفه های موثر بر زمان را شروع کرده اند، اطلاعاتی در مورد مدت زمانی که بیشتر مصرف کنندگان معمولاً برای یک فعالیت مشخص میگذرانند. با وجود افزایش شیوع معیارهای مدت زمان ، اطلاعات کمی در مورد چگونگی شکل دادن آنها به تجارب مصرفکننده شناخته شده است. بنابراین هدف این مطالعه شناسایی اثرات زمانبر رفتار مصرفکننده است.روش: برای این منظور با رویکرد پژوهش ترکیبی و ابزار فراترکیب(متاسنتز) که شامل گامهای هفتگانهی سندلوسکی و باروسو(2006)است به ارزیابی و تحلیل نظاممند نتایج و یافتههای مطالعات صورت گرفته پیشین پرداختهشده و درنهایت 42 مقاله مورد بازبینی نهایی قرار گرفتند و با روش فراترکیب ابعاد و مؤلفههای آنها شناسایی گردید. در بخش کمی نیز با استفاده از روش کمی آنتروپی شانون به تعیین اولویت مؤلفههای تمهای شناساییشده پرداختهشده است. یافتهها: درمجموع اثرات زمانبر رفتار مصرفکننده در سه بعد روانی با یازده تم و با وزن (0.58)، بعد اقتصادی با هفت تم و وزن (0.15) و بعد اجتماعی با شش تم و وزن (0.27) شناسایی شدند. تحلیل متای این مطالعه بینشی در موردنیاز به شناسایی اثرات زمانبر رفتار خرید فراهم میسازد که برای ارائه استراتژیهای بازاریابی از زمان خرید محصولات مفید واقع میشود.
Objective: Consumers increasingly feel that time is scarce. To drive time expectations, many marketers have begun communicating duration metrics—information about how long most consumers typically spend on a particular activity. Despite the rising prevalence of duration criteria, little is known about how they shape consumption experiences. Therefore, the aim of this study is to identify the effects of time on consumer behaviorMethod: For this purpose, with the Meta Synthesis Approach which includes the seven steps of Sandelowski and J. Barroso (2006), a systematic evaluation and analysis of the results and findings of previous studies has been done and finally 42 articles had been chosen. In the quantitative section, using the Shannon quantitative entropy method, the components of the identified themes are prioritized.Results: In total, the effects of time on consumer behavior were identified in three dimensions including psychological by eleven themes with weight (0.58), economic by seven themes with weight (0.15) and social by six themes with weight (0.27). The meta-analysis of this study provides insight into the need to identify the time-consuming effects on purchasing behavior that is useful for presenting marketing strategies from the time of purchase of products.
Machine summary:
Keywords: consumer behavior, temporal effects, meta-synthesis approach, Shannon’s entropy ارائۀ مدل اثرات زمان بر رفتار مصرفکننده مبتنیبر رویکرد فراترکیب بابک اقبالی 1 ، سید عبدالله حیدریه2 *، فرشاد فائزی رازی 3 ، یونس وکیل الرعایا 4 1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان ، ایران 2- استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان ، ایران a.
همچنین، خریدهای سرمایهگذاران در بازار سرمایه، تابعی از زمانهای کوتاهمدت است؛ بنابراین، این پژوهش بهصورت خاص به بررسی تأثیر زمان خرید میپردازد تا با رویکردی فراترکیبی بتواند ابعاد و مؤلفههای زمان مؤثر بر رفتار مصرفکننده را برر 2-1 اکنونگرایی و آین ی میتوان گفت که افراد در تصمیمگیری بین زمانهای خود بهسمت اکنون تورش دارند که اصطلاحاً به 3 Bias"/> Bias"/>» گفته میشود.
ازآنجاکه بررسی اثرات زمان بر رفتار مصرفکننده تاکنون بهطور جامع مطالعه نشده است، روش فراترکیب بهعنوان روشی مناسب برای شناسایی و بهدستآوردن ترکیبی جامع از مؤلفهها و ابعاد اصلی اثرات زمان بر رفتار مصرفکننده به کار گرفته شده ا Irrational Intertemporal Decisions Kalenscher Meier & Sprenger Diamond & Koszegi Bernheim & Rangel Loewenstein Schweighofer-Kodritsch DellaVigna & Paserman O'Donoghue & Rabin Bisin & Hyndman Astras & Juliet مرحلهای سندلوسکی و باروسو 1 (2007) استفاده شد که در شکل 1 این فرایند نمایش داده شده > > شکل 1: مراحل فراترکیب پژوهش (اقتباسشده از کتاب راهنما برای فراترکیب سندلوسکی و باروسو، 2 > 3-1 مراحل فرات > فراترکیب مستلزم آن است که پژوهشگر، سند موردمطالعه را بازنگری دقیق و عمیق کند و پژوهشهای قبلی را با یکدیگر ترکیب کند.