Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی عملکرد نوآورانه در هوش بازاریابیـرقابتپذیری فروشگاههای ورزشی آنلاین است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و ازنظرِ ماهیتْ توصیفیـپیمایشی است. جامعۀ آماری را تمامیِ فروشندههای فروشگاههای آنلاین ورزشی در سطح شهرستان تبریز تشکیل میدهد. حجم جامعۀ بررسیشده نامعلوم است و حداقل حجم نمونه برای انجام پژوهش، 5برابر تعداد متغیرهای مشاهدهپذیر است و برابر با 175 مورد برآورد شد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفدار از نوع قصدی یا قضاوتی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و از مدلسازی معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر برای آزمون فرضیهها استفاده شده است. نرمافزارهای استفادهشده برای تجزیهوتحلیل دادهها، اس.پی.اس.اس نسخۀ 25 و اسمارتپی.ال.اس بوده است. یافتهها نشان داد هوش بازاریابی با نقش میانجی عملکرد نوآورانه بر رقابتپذیری فروشگاههای آنلاین ورزشی تأثیر متوسط، مثبت و مستقیمی دارد. باتوجهبه نتایج، به نظر میرسد توجه به اثربخشی و سودمندی و حمایت فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوانِ مؤلفههای هوش بازاریابی و نیز اهمیتدادن به جنبههای مختلف محصول، رفتار، فرایند و راهبرد در متغیر عملکرد نوآورانه میتواند سهم عمدهای در پیشرفت فروشگاههای آنلاین ورزشی داشته باشد و به آنها برای رسیدن به قدرت رقابتپذیری کمک کند.
The aim of this study was to investigate the effect of marketing intelligence on the competitiveness of online sports stores with the mediating role of innovative performance. The present study was of applied type. The study was descriptive-analytical in terms of nature and has been done by the survey method. The statistical population consisted of all sellers of online sports stores in the city of Tabriz. In this study, a non-random sampling method was used. The data collection tool was a questionnaire. Structural equation modeling, including confirmatory factor analysis and path analysis, has been used to test the hypotheses. SPSS V25 and Smart-PLS.3.2.8 software were used to analyze the data. The findings showed that marketing intelligence had a moderate, positive, and significant relationship with competitiveness with the mediating role of innovative performance. According to the results, paying attention to effectiveness and usefulness, and supporting information technology and communication as components of marketing intelligence, as well as paying attention to various aspects of product, behavior, process, and strategy in the variable of innovative performance can play a major role in the development of online sports stores and help them achieve competitiveness.
Machine summary:
نوآوری در راهبرد نیز بر توسعۀ راهبردهای رقابتی جدید دلالت دارد که برای شرکتْ ارزش ایجاد میکند (نیکپور، 1397: 13 > 3- پیشینۀ تجربی پ > در این قسمت بهمنظورِ طراحی مدل تحلیلی اولیه، به بررسی پیشینۀ پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای پرداخته شده > 1-3- تدوین فرضیههای پ > نقش هوش بازاریابی در عملکرد نوآورانۀ فروشگاههای آنلاین و > روند پژوهشهای حوزۀ هوش بازاریابی نشان میدهد پژوهشگران، علاقۀ شدیدی به این موضوع دارند و پژوهشهایی را در این موضوع در دورههای زمانی متفاوت انجام دادهاند (کلی، 1968؛ جوهری 4 s"/>s"/>، 2006؛ کونل و همکاران، 2017؛ کومر و باگگا، 2020).
ازطرفِ دیگر، نتایج پژوهشها نشان داده است سیستمهای هوش بازاریابی باید بهطورِ دورهای نوآور، بهروز و خودکار شوند تا بتوانند نیازهای سفارشی ساز Armbruster Product Innovation, Market Innovation, Process Innovation, Behavior Innovation, Strategic Innovation Wang & Ahmed Juhari & Stephens تجاری را ارائه دهند (ویشنوا 1 و همکاران، 2019: 175)؛ زیرا هوش بازاریابی، به کاربرد سیستمهای هوشمند فناوری اطلاعات در بازاریابی بهمنظورِ برنامهریزی راهبردی و تاکتیکی و تصمیمگیری میانجامد (کومر و باگگا، 2020: 2) و امروزه با شکلگیری محیطهای پیچیدۀ رقابتی، تنها سازمانهایی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند که عملکرد خود را در قابلیتهای مهم سازمانی همچون نوآوری، تقویت کنند (قربانی و همکاران، 1399: 156).
باتوجهبه شرایط کنونی و نیز با اشاره به این قسمت از یافتهها، به نظر میرسد فقط اتکا به ابزارهای سنتی و بهرهنبردن از فناوریهای جدید و رقابتی و استفادهنکردن از الگوهای نوین نمیتواند توفیق لازم را در بازارها فراهم کند؛ بنابراین، عملکرد نوآورانۀ فروشگاههای آنلاین ورزشی در بخشهای مختلف میتواند به رقابت آنها با سایر فروشگاه Falahat Figueiredo & Castro Nyanga Weerwarden & Mavondo Pesqueira & Sousa Gupta Ren درنهایت، در این پژوهش فرض چهارم مبنیبر تأثیر هوش بازاریابی با نقش میانجی عملکرد نوآورانه بر رقابتپذیری تأیید شد.