Abstract:
بازاریابی 4. 0 پدیدهای راهبردی در دهۀ اخیر است که بهدلیل تاثیر زیادی که بر عملکرد شرکتها میگذارد، مدیران توجه بسیار زیادی به آن کردهاند؛ ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ابتدا شناسایی تولیدکنندهترین کشورها، نویسندگان، مجلات، کلیدواژههای پرتکرار و روند زمانی انتشار آنها درزمینۀ بازاریابی 4. 0 و سپس شناسایی کاربردهای جدیدترین روند است. پژوهش حاضر برای رسیدن به هدف پژوهش از روش آمیخته (کمی-کیفی) استفاده کرده است. ابتدا در بخش کمی، یک تجزیه و تحلیل کتاب سنجی با دادههای مرتبط با بازاریابی 4. 0 انجام شده است. این دادهها از پایگاه اسکوپوس از سال 2011 (ظهور انقلاب صنعتی چهارم) تا سال 2021 جمعآوری و ازطریق نرمافزار VOSviewer تجزیهوتحلیل شدند. سپس، در بخش کیفی، کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی به عنوان جدیدترین روند ظهوریافته ازطریق مرور نظام مند پیشینه شناسایی شد. براساس یافتههای بخش اول، روند زمانی بر سه دورۀ بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره دارد. در بخش دوم نیز کابردهای هوش مصنوعی در بازاریابی در نه مفهوم مکان، قیمت، ترویج، محصول، کارکنان، خدمت، فروش، مشتری و تصمیمگیری شناسایی و دستهبندی شدند. باتوجهبه افزایش توجهات پژوهشگران و مدیران سراسر جهان به گسترش فناوریهای تحولآفرین انقلاب صنعتی چهارم در فعالیتهای بازاریابی که بازاریابی 4. 0 نامگرفته است، این پژوهش توانسته است با شناسایی روندهای نوظهور و درحالرشد این حوزه راهگشای پژوهشگران دیگر برای انجام پژوهشهای کاربردی بیشتر و موفقیت مدیران بازاریابی در بهکارگیری جدیدترین روند این حوزه باشد.
Today, 4.0 marketing is a strategic phenomenon that has received a lot of attention from managers
due to its significant impact on corporate performance. Therefore, the purpose of this study is to
identify the most productive countries, authors, sources, important keywords, and the time trends of
their publication in the field of 4.0 marketing. It also aims to identify applications of the latest trends.
The present study has used a mixed-methods approach (quantitative-qualitative) to achieve the
research goal. First, in the quantitative part, a bibliometric analysis with data related to marketing 4.0
is performed. The data were collected from the Scopus database from 2011 (Industry 4.0) to 2021 and
were analyzed using VOSviewer software. Then, in the qualitative part, the applications of artificial
intelligence in marketing were identified as the latest trend emerging through a systematic literature
review. Based on the findings of the first part, the time trend refers to three periods of social media
marketing, digital marketing, and marketing based on artificial intelligence. In the second part, the
applications of artificial intelligence in marketing were identified and categorized into nine concepts
of location, price, promotion, product, employees, service, sales, customer, and decision making.
Considering the increasing attention of researchers and managers around the world to the development
of the transformational technologies of industry 4.0 in marketing activities, which is called Marketing
4.0, this research could identify emerging and growing trends in this field to pave the way for
researchers to conduct more applied studies and the success of marketing managers in using the latest
trends in this field.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر ابتدا انجام تجزیهوتحلیل کتابسنجی (بیبلیومتریک) 4 نسل چهارم بازاریابی است؛ چراکه تحلیل کتابسنجی به پژوهشگران امکان میدهد پژوهشهای علمی را بهتر درک کنند و به بررسی، سازماندهی و تجزیهوتحلیل مقدار زیادی از دادهها و شناسایی مدلها بپردازند و درنهایت، برجستهترین موضوعات و زمینهها و همچنین، زیرمجموعههایی را که بیشترین تأثیر را در این حوزه دارند، مشخص کنند (بورگانـآلوارادو و همکاران 5 ، 2020).
نتایج نشان داد کشور ایالات متحدۀ آمریکا، دانشگاه Panepistimion Makedonias، ژورنال International Journal of Electronic Marketing and Retailing، نویسندهای بهنامِ El-Gohary H، بیشترین اسناد منتشرشده را داشته و مقالهای با عنوان Electronic word-of-mouth: Motives for and consequences of reading customer articulations on the internet پراستنادترین سند در این حوزه بودهاند.
سپس از روش مرور نظاممند Miskiewicz Verma et al Gao et al پیشینه برای شناسایی کاربردهای جدیدترین روند شناساییشده از مرحلۀ کتابسنجی (کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی) استفاده شده است.
جدول 1: راهبرد و {مراجعه شود به فایل جدول Sandelowski & Barroso Scopus Web of Science (WoS) Mariani & Borghi VOSviewer Zabidin et al در ادامه، جامعۀ آماری در فاز دوم نیز غربالگری مقالات معتبر مرتبط با کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی (جدیدترین روند نسل چهارم بازاریابی شناساییشده) از اسناد مرحلۀ قبل است.
طبق خروجی نرمافزار وُسویوور Journal of business research که مطابق با جدول 5 نیز با انتشار 18 سند جزء برجستهترین منابع این حوزه است ، قویترین پیوند کتابشناختی را با سایر منابع دارد.