چکیده:
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل پویایی چابکی کسب وکار در شرکت های تولیدی انجام شده است. در ابتدا به مطالعه مبانی نظری مرتبط با موضوع تحقیق پرداخته شد.مجموعه اطلاعات گردآوری شده در این مرحله، برای محقق این امکان را فراهم آورد تا مدل مفهومی تحقیق را تبیین نماید . سپس با استفاده از ابزار مصاحبه با خبرگان ، شاخص های مناسب جهت سنجش متغیرهای موجود در مدل شناسایی گردید .در مرحله بعد پرسشنامه تحقیق طراحی شد .این پرسشنامه حاوی 116 سوال در مقیاس هفت گزینه ای لیکرت می باشد و پس از تایید روایی و پایایی ،توسط 250 نفر از افرادی که با روش خوشه ای از بین خبرگان صنعت خودرو انتخاب شده بودند،تکمیل گردید.نتایج تحقیق نشان داد نتایج چابکی، قابلیت های چابکی و فرایندهای زنجیره تامین سازمان ها کمتر تحت تاثیر عوامل محیطی هستند و این عوامل بیشتر از توانا سازهای چابکی تاثیر می پذیرند. و محرک های محیطی از طریق تواناسازهای چابکی ، قابلیت های چابکی و فرایندهای زنجیره تامین سازمان را تحت تاثیر قرار می گیرند.و قابلیت های سازمان در شکل گیری نتایج چابکی موثر هستند .سپس براساس مدل نهایی بدست آمده، مدل پویایی چابکی تدوین شد. و اثر تغییرات محرک های محیطی و سیا ستهای مدیران بر نتایج چابکی سازمان مورد ارزیابی قرار گرفت
خلاصه ماشینی:
سپس براساس مدل نهایی به دست آمده ، مدل پویایی چابکی تدوین شـد و اثـر تغییـرات محرکهای محیطی و سیاست های مدیران بر نتایج چابکی سازمان مورد ارزیابی قرار گرفت واژه های کلیدی: چابکی، محرکهای محیطی، تواناسازهای چابکی، قابلیت های چابکی، نتایج چابکی، فرایندهای زنجیره تأمین ، سیستم های پویا ١- مقدمه با آغاز قرن بیست و یکم ، سازمان ها تغییرات اساسی و زیربنایی را پیرامون خـود تجربـه کرده اند که عدم توجه به این تغییرات بقا و موفقیـت آنهـا را بـه طـور فزاینـده ای تهدیـد میکند.
مدل جایگاه یابی استراتژیک برای هر یک از دسته بندیهای سه گانه اثر محرکهای محیطی، پاسخ هایی متناسب پیشنهاد کرده است ، به طور مثال بـرای دسـت یـابی بـه چـابکی در حـوزه عملیات یا محصول بر کاهش قیمت محصولات و تمایز محصولات برای دست یابی به چابکی در حوزه مشتری بر، پیوند با مشتری از طریـق مـدیریت ارتبـاط بـا مشـتری، سـفار سـازی محصولات و وسعت بخشی افقی خدمات و محصولات و برای دستیابی بـه چـابکی در شـبکه کسب وکار بر استانداردسازی اختصاصی محصولات ، توزیع انحصـاری و توسـعه مکمـ هـای سازمان ( توزیع کنندگان و تأمین کنندگان ) تأکید دارد [١٤، ص ٢٤٢] .
; "A model to define and assess the agility of supply chains: Building on humanitarian experience"; International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 40, Iss: 8/9, 2010.
;" An empirical investigation of the impact of strategic sourcing and flexibility on firm's supply chain agility"; International Journal of Operations & Production Management,Vol. 32 Issue: 1,2012.