چکیده:
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی و تحلیل محتوای کتب درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی تحصیلی بر اساس فرمول خوانایی Fog و نظرخواهی از دبیران مجرب بود. روش این تحقیق توصیفی و از نوع ارزشیابی و تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل دو بخش بود: بخش اول،کتب درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی و بخش دوم شامل، 288 نفر از دبیران زبان انگلیسی شاغل در نواحی پنجگانه آموزش وپرورش شهر تبریز بود. هرسه کتاب دوره راهنمایی و 165 نفر از دبیران زبان بعنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری از بین جامعه مورد مطالعه از جدول مورگان استفاده شد. داده ها از طریق پرسشنامه نظرخواهی از دبیران جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.در تحلیل داده ها از آزمون های آماری T و F استفاده شد.
یافتـه های ایـن تحقیق نشان داد کـه از نظـر دبیـران، نقـاط قـوت و ضعـف کتابهـا در
بخشهای مختلف به قرار زیر است، نقاط قوت عبارتنداز: جذاب و خوانا بودن تایپ کتابها، توضیح خوب قواعد دستوری، سازماندهی مطالب از آسان به مشکل، وضوح آموزشها و دستورالعمل ها، مطابقت مطالب کتب با سن فراگیران و در دسترس بودن کتابها برای دانش آموزان و دبیران. نقاط ضعف عبارتنداز: عدم جذابیت جلدکتابها، عدم توضیح و تمرین واژگان و تلفظ کلمات، استفاده کم از زبان اصلی، عدم توجه به دانش زمینه ای فراگیران، عدم مطابقت مطالب کتابها با زندگی واقعی و نیازهای دانش آموزان و عدم وجود نوار کاست.
در ارزیابی کتب درسی زبان انگلیسی بین دیدگاه دبیران از نظرسابقه تدریس، مدرک تحصیلی و جنسیت تفاوت معنادار وجود داشت؛ اما از نظر ناحیه محل خدمت تفاوت معناداری وجود نداشت. برای محاسبه ضریب دشواری درک مطالب از فرمول خوانایی Fog استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که درجه دشواری متون و درک مطالب کتب درسی زبان دوره راهنمایی پائین تر از حد مطلوب می باشند. به عبارت دیگر، متون و درک مطالب خیلی ساده و آسان می باشند. نهایتا، نتایج حاصل از ارزیابی محتوای کتب درسی زبان انگلیسی، پایین بود.
The aim of this study was to evaluate and analyze the content of English textbooks taught in Guidance Schools according to the Fog readability formula and from the view point of experienced English teachers. The findings: On the whole، the strong points of the books in different cases were as follows: The typing style of the books، good grammar presentation and practice، the organization of content from simple to difficult، clear instructions، correspondence with the children's age and books availability for most of the teachers and students. The weak points of the books were as follows: lacking attractive lay out، not having good pronunciation and vocabulary explanation، not using enough authentic language، having no attention to the learners background knowledge، not having enough correspondence with the children's real life situations، Lacking the audio cassettes.
From the view point of the teachers: There was a significant relationship between the evaluation of the books and the teaching experience، the teachers degree and the gender of the teachers. But there wasn’t any significant relationship between the evaluation of the books and the teaching location.
For measuring the readability of the writings، Fog index was used. The results indicated that the readings of the books in all the grade were in low level. That is، they are very simple to read and students need a level higher than these ones. Consequently، all of the books were poor according to the results.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره(3)، دیدگاه افراد مورد مطالعه در رابطه با سازماندهی محتوای کتب درسی زبان سوالها خیلی کم(1) کم(2) متوسط(3) زیاد(4) خیلی زیاد(5) جمع امتیازها میانگین ف* امتیاز ف امتیاز ف امتیاز ف امتیاز ف امتیاز تا چه حد محتوا بطورواضح سازماندهی ودرجه بندی (از آسان به مشکل) شده است؟ 10 10 15 30 83 249 49 196 8 40 525 18/3 تا چه حد موضوعات درسی بطور نظام مند ارائه شده اند؟ 10 10 29 58 82 246 37 148 7 35 497 01/3 تا چه حد درکتب درسی زبان انگلیسی اهداف بطورصریح وآشکاردر مقدمه کتاب بیان شده اند؟ 16 16 31 62 80 240 36 144 2 10 472 85/2 تا چه حد اززبان اصل(رکتابها استفاده شده است؟ 24 24 48 96 51 153 34 136 8 40 449 71/2 * فراوانی مجموع امتیازها میانگین کل 1943 94/2 در بخش شرایط حاکم برکتابها 1 : با توجه به امتیازات موجود در جدول شماره(4)، مطابقت مطالب کتابها با سن فراگیران از جمله نقاط قوت و عدم توجه کافی به زندگی واقعی ونیازهای آنها از نقاط ضعف کتابها به شمار می روند."