چکیده:
امروزه تخمین میزان موفقیت سازمانها فقط در گرو شاخص های اقتصادی نمی باشد و در کنار این شاخص ها تاکید بر فاکتورهای اجتماعی، معیار مهمی در ارزشیابی سازمانها در کشورهای توسعه یافته است . از شاخص های مهم در این زمینه که می توان به ان اشاره نمود میزان سرمایه اجتماعی موجود در بین مخاطبان یک سازمان (اعم از مخاطبان درون و برون سازمانی) می باشد که ارتباط مستقیم با نحوه و میزان ارتباطات موجود در آن سازمان دارد. سرمایه اجتماعی یک نوآوری مفهومی جدید است که در سالهای اخیر بدان توجه بسیار شده است و شناسایی آن، چه در سطح مدیریت سازمانها و چه در سطح کلان می تواند شناختی جدید را از سیستمهای اقتصادی - اجتماعی ایجاد کرده و مدیران از جمله مدیران روابط عمومی را در هدایت بهتر سیستمها یاری دهد. مسلما هرچه سطح کمی و کیفی نظام ارتباطی یک سازمان به عنوان زیربنایی ایجاد سرمایه اجتماعی از ارزش بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان بازده اقتصادی آن سازمان بیشتر و هزینه ها کمتر خواهد بود.
این تحقیق با هدف بررسی نقش روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در تقویت سرمایه اجتماعی کارکنان سازمان انجام پذیرفته است.
Today the estimation of the organization's rate of success does not depend
to economical indexes only. In addition to these indexes the emphasis on
social factors are important criterions in order to evaluate organization
in modern countries.
The rate of existing social capital among addresses of an organization is
one of the important indexes which has the direct relation with the manner
and rate of existing social relation in that organization.
Social capital is an innovational concept which is considered more
recent years. It can give new socio-economic view of systems by studing
either in organizational management or global level. Social capital guides
the administrator such as public relations administrators in the better
conducting of systemes. Certainly if the quantity and quality level of
relational system is grown, the Economical output of that organization
will be increased and the expenses will be decreased.
The object of the research is the investigation of the role of public relation in
Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO)
in order to improve social capital in personnel.
The type of this research is applied, the method of study is descriptive
measurmental, and the instrument to gathering information is questioners
and statistical population in all organizations personnel with the higher