چکیده:
رشد و گسترش فناوری های نوین ارتباطی با سرعت باور نکردنی تمام حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان را
دستخوش دگرگونی های بنیادی کرده است. توسعه تکنولوژی های ماهواره ای و کابلی علاوه بر آنکه نیازهای تولید و توزیع برنامه های
جهانی را افزایش داد؛ توجیه اقتصادی آن را نیز جذابتر نمود. تغییر رژیم اقتصاد صنعتی به اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد خدماتی در
کشورهای توسعه یافته تحولات ویژه ای را در اصول تجارت جهانی به وجود آورد. و در نتیجه باعث گسترش سازمانهای رسانه ای در
ابعاد خارجی شد و توسعه سرمایه گذاری های اقتصادی در بسیاری از کشورهای آسیایی ضمن تقاضای جهانی مصرف کالای رسانه ای،
بازارهای جدیدی را به وجود آورد و رسانه ها چه در صحنه داخلی کشورها و چه در عرصه بین المللی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار
زیادی می باشند و بشدت در معادله کسب، حفظ و افزایش قدرت و ثروت اقتصادی در جهان حضوری پر اثر و تاثیر گذار دارند .
همچنین پیشرفتهای تکنولوژی و همگرایی تکنولوژی در تغییر ساختاری رسانه ای مولفه ای مهم به شمار می آیند. این تغییر ساختاری
تحت تاثیر دیجیتالی Digitalization شدن به وقوع پیوست. یعنی فرآیندی که مرزهای میان سرویسهای رسانه ای الکترونیک را
درهم شکست.. دیجیتالی شدن این امکان را فراهم آورد که هر متنی از طریق سبکهای مختلف انتقال الکترونیک به راحتی قابل انتقال
باشد که این همگرایی رسانه ای تاثیرات روشنی بر سیاستهای رسانه ای و نحوه قانون گذاری رسانه های جمعی داشته است . (مک
کوئیل، 1996 ، ص 103 ).در این مقاله به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت که از دیدگاه صاحب نظران مدیریت و تکنولوژی
همگرایی رسانه ای چه تاثیری بر سیاست گذاری های رسانه ای داشته اند. بدین منظور برای دستیابی به دیدگاه این صاحب نظران درباره
تاثیر همگرایی رسانه ای بر سیاست گذاری های رسانه ها، تعداد 52 گویه ساخته شده مفاهیم مطرح شده در گویه های تحقیق متغیرهای
مستقل و میزان مخالفت یا موافقت پاسخگویان با محتوای هرگویه متغیرهای وابسته این تحقیق می باشند و به منظور بررسی متغیرها از
برنامه کامپیوتری کوانل استفاده شده. همچنین تحلیل عاملی نیز انجام شد. در پژوهش حاضر تحلیل عاملی به صورت چرخش مایل
انجام شد و با محاسبه مقادیر بار عاملی دوگونه پاسخگو مشخص شدند و آرایه نزولی گویه های گونه اول استادان مدیریت و
تکنولوژی و آرایه های نزولی گویه های گونه دوم استادان مدیریت و تکنولوژی، آرایه نزولی گویه های مورد توافق استادان و آرایه
نزولی گویه های مورد اختلاف استادان مدیریت و تکنولوژی به دست آمد که در این مقاله هر یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.تا به دیدگاه صاحب نظران در این زمینه پی برد.
Modern communication technologies has resulted in globalization of the media industry while changing the basis of the
economy of the industry and management of the media agencies, so that this change has relentlessly developed the workforce
of the media companies. The issue has also changed the regime of industrial economy to a service economy. These changes
have therefore created new agencies and caused their merger in various sectors of the media market and ultimately created
developments in the principles of the global trade.
Technological convergence also helped the global trend to privatize the communication industries and remove regulations
from them, so these processes reduced most of the media restrictions on the foreign investment markets, or totally removed
them.
The present research has used the (Q) method to familiarize with the viewpoints of experts on the theory of media
convergence in the Islamic Republic of Iran.
The present research extracted 52 speeches from the heart of the theories. Then 25 experts and lecturers of the technology
management with the minimum rank of assistant professor were selected to complete the above speeches. The procedure was
followed by Quanell computer program to find out the Pearson coefficient of correlation among the 25 technology
management experts. An “operative analysis” was also conducted after the calculation of the coefficients of correlation and
necessary date were extracted after clarification of the speeches under the study.