چکیده:
امروزه با توسعه فناوری اطلاعات، گرایش فزایندهای در پذیرش خرید اینترنتی از سوی مسافران هوایی مشاهده میشود که این مهم مستلزم هوشیاری شرکتهای هواپیمایی در شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن است. برای این منظور در تحقیق حاضر تلاش شده است تا الگوی تمایل به خرید اینترنتی بلیت شرکتهای هواپیمایی با استفاده از معیارهای اعتماد، هنجارهای ذهنی، ریسک ادراک شده، رضایت و سهولت استفاده از وب سایت مورد مطالعه قرار گیرد. جامعه آماری این پژوهش را مسافران خروجی فرودگاه بینالمللی شهیدهاشمی نژاد مشهد در پروازهای داخلی شهریور ماه 1392 تشکیل داده و نمونه آماری با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 215 محاسبه شده است. همچنین ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel8.8 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد افزایش رضایت و اعتماد مسافران هوایی منجر به افزایش تمایل به خرید اینترنتی بلیت شرکتهای هواپیمایی میشود. همچنین متغیرهای ریسک ادراک شده و سهولت استفاده با نقش میانجی رضایت و اعتماد بر تمایل به خرید اینترنتی تاثیرگذار هستند و نقش معنیداری هنجارهای ذهنی در تمایل به خرید اینترنتی مورد تایید نیست.
خلاصه ماشینی:
Bhattacherjee Burnkrant & Page Hung Venkatesh Gabarino & Johnson Teo & Liu جدول 1- فرضیات اصلی تحقیق فرضیه متغیر مستقل متغیر وابسته نوع رابطه پیشینه H1 ریسک ادراک شده تمایل به خرید اینترنتی معکوس چانگ 1 و همکاران (2005)، تو و لیو (2007)، منظری 2 (2008)، لی 3 (2009)، رویز و همکاران (2009)، اودو 4 و همکاران (2010) H2 اعتماد تمایل به خرید اینترنتی مستقیم پاولو 5 (2003)، چانگ و همکاران (2005)، لین 6 (2009)، کیم 7 و همکاران (2010)، یعقوبی و شاکری (1388) H3 رضایت تمایل به خرید اینترنتی مستقیم لی و لین (2005)، راناویرا 8 و همکاران (2008)، بای و همکاران (2008)، اودو و همکاران (2010)، لین 9 و همکاران (2011) H4 سهولت استفاده تمایل به خرید اینترنتی مستقیم پاولو (2003)، شی 10 (2004)، رویز و همکاران (2009)، میمند و همکاران (1388) H5 هنجارهای ذهنی تمایل به خرید اینترنتی مستقیم لی و همکاران (2007)، چن (2007)، لین 11 (2007)، لی (2009)، آموروسو و هونسینگر 12 (2009)، عبدالوند و عبدالعظیمی (1391) جدول 2- فرضیات فرعی تحقیق فرضیه متغیر مستقل متغیر وابسته نوع رابطه پیشینه H6 اعتماد ریسک ادراک شده معکوس پاولو (2003)، یوسافزای 13 و همکاران (2003)، تو و لیو (2007)، آشتیانی و همکاران (1391) H7 اعتماد رضایت مستقیم لی و لین (2005)، کیم 14 و همکاران (2009)، قانع 15 و همکاران (2011)، قلندری (2012) H8 سهولت استفاده اعتماد مستقیم گیفن 16 و همکاران (2003)، لی (2009)، ون و همکاران (2011) H9 ریسک ادراک شده رضایت معکوس اودو و همکاران (2010) H10 سهولت استفاده رضایت مستقیم سوکی 17 (2012)، حسینی 18 و همکاران (2012)، نیکهاشم 19 و همکاران (2013) Chang Manzari Lee Udo Pavlou Lin Kim Ranaweera Lien shih lin Amoroso & Hunsinger Yousafzai Kim GHANE Gefen Suki Hosseini Nikhashem شکل 1- مدل مفهومی تحقیق روش شناسی طراحی پرسشنامه، پایایی و برازش مدل در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه با 18 سوال استفاده شده است.