چکیده:
مسئله رقابت در فضای امروز دیگر تنها به بنگاههای تولیدی محدود نبوده و این مسئله به عرضه کنندگان آنان و خصوصا خرده فروشیهای بزرگ نیز سرایت یافته است. خرده فروشیهای بزرگ با توجه به بافت فرهنگی ایران، خیل عظیم خرده فروشی های کوچکیرا در برابر خود می بینند که جهت بقای موفقیت آمیز خود می بایست با هوشمندی خاصی در برابر این گونه رقبای خرد اما بیشمار عمل نمایند. این گونه خرده فروشیهای بزرگ جهت جذب مشتریان و افزایش میزان خرید آنها نیازمند بکارگیری شیوه های بازاریابی نوین جهت افزایش زمان ماندگاری مشتری در فروشگاه و به تبع افزایش احتمال خرید هستند. یکی از این شیوه ها پخش نواهنگ در فروشگاهها است که در این مطالعه سعی شده است اثر این متغیر بر ماندگاری مشتری در فضای فروشگاه و افزایش خرید مشتریان بررسی شود. جامعه آماری مشتریان فروشگاه های بزرگ در سطح شهر رشت انتخاب گردیدند. نتایج مطالعه با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر نشان داد که اثر نواهنگ بر خرید مشتریان از طریق زمان ماندگاری قابل تائید است. از سوی دیگر تفاوت های قابل ملاحظه ای نیز در میان مشتریان با ویژگی های بوم شناختی مختلف مشاهده گردید.
خلاصه ماشینی:
"این مثال ها ازاین جهت به عنوان بافت پس رو در نظر گرفته شده اند که کنش گر ابتدا در بندهای قبل از ساخت مجهول آمده است و دیگر حضور آن در بندهای بعدی اهمیتی ندارد.
بر این اساس ، میتوان برای جملۀ مورد نظـر خـوانش مجهـول قائـل شـد، زیـرا هماننـد مجهول های نحوی همان نقش کتمان یا موضوعیت زدایی از کـنش گـر را دارد و شـرایط آن نیـز (بـه شـدت غیرموضوعی بودن کنش گر) فراهم است .
(بهرنگی، قصه های بهرنگ ، ١٣٨٤: ١٣٦) در مثال بالا، فاصلۀ پس رو کنش گر (کچل ) برابر با ٣ و تداوم پیش رو آن برابر با ٤ است و ظاهرا موضوعیت کنش گر زیاد است ، اما همان طور که پیش ازاین در مورد مثال (١٢) نیز گفته شد، در ارتباط با سه بند موردنظر، داستان از زاویۀ دید کنیز و دختر پادشاه روایت میشود و از این نظر که این دو مطلع نیستند که کچل سر سفره نشسته است ، کنش گر (کچل ) به شدت غیرموضوعی است .
بر این اساس ، نتایج زیر قابل ذکر است (پنج نتیجۀ اول مربوط به خود چارچوب تحلیل است و چهار نتیجۀ بعدی برآمده از آن است ): ١- نشان داده شد که چارچوب گیون با داده های فارسی سازگار است ؛ ساخت معلوم زمانی استفاده میشود که کنش گر موضوعیتر است و شرط کاربرد مجهول این است که کنش گر به شدت غیرموضوعی باشد."