چکیده:
الگوی صحیح مصرف ، الگویی بهینه و پایدار در مصرف و استفاده از منابع میباشد که نه تنهـا موجب افزایش بهره وری میشود بلکه همچنین امکان عبـور موفـق یـک جامعـه از رکودهـای احتمالی اقتصادی آینده را نیز باعث میشود. بهره وری میتواند بیش تـرین اسـتفاده از کمتـرین امکانات و منابع در راه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه زندگی انسان باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر عوامل موثر بر بهره وری کارکنان با توجـه بـه نقـش متغیـر میـانجی الگوی صحیح مصرف میباشد. جامع آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان سـازمان هـای دولتی شهر کرمانشاه بود که نمونه ای به تعـداد ٣٧١ نفـر از میـان آنهـا بـه روش نمونـه گیـری طبقه ای با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. برای گردآوری داده هـا از پرسشـنامه اسـتفاده
شده است . براساس ادبیات پژوهش مدلی برای نشان دادن تاثیر متغیرهـا انتخـاب شـده کـه بـا استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفته است .
نتایج این بررسی نشان داد که همه متغیرهای مستقل مدل دارای آثار مثبـت و معنـادار بـر متغیـر وابسته بهره وری میباشند که این رابطه با در نظر گرفتن متغیر میانجی الگوی صحیح مصرف ، یعنـی به طور غیرمستقیم نیز معنادار و قابل ملاحظه میباشد. در مدل بررسـی شـده مقـدار شـاخص هـای برازش مدل (١=GFI و ٠٩٨=AGFI ) نشان دهنده مناسب بودن مدل پژوهش میباشد.
خلاصه ماشینی:
"همان طور که در نمودارها و جدول های مقادیر مشاهد میشـود، تمـامی متغیرهای مستقل (ویژگیهای شخصیتی، احساس شادکامی، عمل به باورهای دینـی، رضـایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری) با متغیر وابسته بهره وری دارای روابط غیرمستقیم مثبت می باشند؛ یعنی رابطه بین تمام متغیرهای مستقل با متغیـر وابسـته بهـره وری بـا در نظـر گرفتن متغیر میانجی الگوی صحیح مصرف قویتر شده است (فرضیه های ٧ تا ١٢) کـه نتـایج آن در شکل ١ و جدول ١ آمده است .
99 برازش مدل مناسب است مأخذ*: یافته های پژوهش / ٦- نتیجه گیری در این تحقیق سعی بر آن شد تا نخست بهره وری و سایر متغیرها شامل الگوی صحیح مصرف ، ویژگیهای شخصیتی، احساس شادکامی، عمـل بـه باورهـای دینـی، رضـایت شـغلی، تعهـد سازمانی و کیفیت زندگی از لحاظ نظری تجزیه و تحلیل شوند.
در نهایت نیز نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش ویسکی و کپنر١ که که نفوذ بهره وری نیروی انسانی را در دنیای امروز به عنوان یک واقعیت مطرح میکنند و بیـان میدارند عواملی که میتوانند این واقعیت را تحت تأثیر قرار دهنـد عبارتنـد از ماهیـت کـار و شخصیت فرد (تناسب شغل و شـاغل ) انگیـزه (مـادی و معنـوی)، آگـاهی و شـناخت شـغل رضایت شغل ، کیفیت زندگی کاری و مشارکت فرد در فعالیت های سازمان ، مشـارکت فـرد در عمل یا فعالیت ، اهمیت کارکنان برای مدیران ارشد و نه به طور صرف اهمیت دادن بـه کـار و درنهایت رفتارهای منصفانه افراد همخوانی و همسویی دارد."