چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش ، بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی کارکنان و مولفه های آن مـی باشـد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی سازمان بهزیستی اسـتان اصـفهان در پـاییز ١٣٨٩ است . روش نمونه گیری، تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی و بـرمبنـای فهرسـت اسـامی کارکنـان انتخاب شده است . برای جمع آوری دادهها و اطلاعات مربوط به آزمـون فرضـیه هـای پـژوهش از دو پرسشـنامه تعهد سازمانی سه مولفه ای آلن و همکاران (١٩٩٣) که شامل ٢٤ سـوال اسـت و سـه جـزء تعهـد، یعنـی تعهـد سازمانی مستمر، هنجاری و عاطفی را می سنجد، استفاده شده است . برای سنجش رهبری خدمتگزار با اسـتفاده از پرسشنامه قلی پور و همکاران (١٣٨٨) که دارای ٢٨ سوال می باشد و دارای چهار مولفه خدمت رسـانی ، تواضـع و فروتنی ، قابلیت اعتماد و مهرورزی است ، مورد اسـتفاده قـرار گرفـت . نتـایج مربـوط بـه همبسـتگی سـاده بـین متغیرهای پژوهش نشان داد که : بین رهبری خدمتگزار و تعهـد سـازمانی کارکنـان در سـازمان بهزیسـتی اسـتان اصفهان، رابطه معنادار است . نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که متغیر تواضع و فروتنی به طـور معنـاداری می تواند تعهد سازمانی را تبیین کند.
خلاصه ماشینی:
نتـایج مربـوط بـه همبسـتگی سـاده بـین متغیرهای پژوهش نشان داد که : بین رهبری خدمتگزار و تعهـد سـازمانی کارکنـان در سـازمان بهزیسـتی اسـتان اصفهان، رابطه معنادار است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١ الگوی پترسون [١٤] سالاری (١٣٨٩) در پژوهش خـود بـا عنـوان « بررسـی رابطـه بـین ویژگـی هـای رهبـری خدمتگزار مدیران با تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه اصفهان » نشـان داد کـه بـین ویژگـی هـای رهبری خدمتگزار مدیران با تعهد سـازمانی کارکنـان رابطـه معنـاداری وجـود دارد(٠٠١>P).
فرضیه دوم : بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی مستمر کارکنان رابطه وجود دارد .
فرضیه سوم: بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی هنجاری کارکنان رابطه وجود دارد.
فرضیه چهارم : بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی عاطفی کارکنان رابطه وجود دارد.
1. Allen & Mayer جدول٨ شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٤-٧- یافته های پژوهش فرضیه اول: بین رهبری خدمتگزار بـا تعهـد سـازمانی کارکنـان رابطـه وجـود دارد.
براساس یافته های جدول ٤، ضریب همبستگی بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی هنجاری کارکنان در سطح ٠/٠١> P برابر با ٠/٢٨٠ می باشد.
جدول٩ ضریب همبستگی و معناداری متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه چهارم: بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی عاطفی کارکنـان رابطـه وجـود دارد.
; A factor analysis of pago and wong servant leadership instrument; Leadership & organization Development Journal, 24:8, 2003.
;Transformational versus servant leadership:A different in leader focus; Leadership & Organization Development Journa , Vol. 25, No. 3/4, 2001.
L. ; Investigation the distinctions between transformational and servant leadership: Doctoral dissertation thesis; Regent University.