چکیده:
یکی از عواملی که میتواند بر نوآوری سازمان تأثیرگذار باشد، سرمایه انسانی سازمان و شاخصهای آن است. این مقاله با هدف تعیین تأثیر شاخصهای سرمایه انسانی بر افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت» موردبررسی و سنجش قرار گرفت. در این پژوهش شاخصهای سرمایه انسانی بهعنوان متغیر مستقل و نوآوری در سازمان بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. تحلیل و بررسی دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و فرآیند تجزیهوتحلیل ساختارهای کواریانس (مدلسازی معادلات ساختاری) و نرمافزار SPSS و LISREL صورت گرفت. نتایج نشان میدهد که سرمایه انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری در سازمان در ستاد مرکزی «بانک ملت» دارد.
خلاصه ماشینی:
این مقاله با هدف تعیین تأثیر شاخص های سرمایه انسانی بر افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » موردبررسی و سنجش قرار گرفت .
نتایج نشان میدهد که سرمایه انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری در سازمان در ستاد مرکزی «بانک ملت » دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل پژوهش فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی: بین شاخص های سرمایه انسانی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
بین سرمایه عقلانی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
٢. بین سرمایه هیجانی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
٣. بین سرمایه اجتماعی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
جدول ٣: نرمال بودن متغیرها (رجوع شود به تصویر صفحه) در پژوهش حاضر برای سنجش روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و با استفاده از نرم افزار LISREL مقدار t محاسبه شد که نتایج تحلیل عاملی تأییدی با توجه به اینکه طبق جدول ٤، مقدار t در تمامی ابعاد مربوط به سه شاخص سرمایه عقلانی، سرمایه هیجانی و سرمایه اجتماعی بزرگ تر از ١/٩٦ است ، روایی سازه را تأیید کرده اند.
فرضیه اصلی: بین شاخص های سرمایه انسانی (عقلانی، اجتماعی، هیجانی) بر افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی فرضیه فرعی ١: بین سرمایه عقلانی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ٢: بین سرمایه اجتماعی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ٣: بین سرمایه هیجانی و افزایش نوآوری در ستاد مرکزی «بانک ملت » رابطه معناداری وجود دارد (جدول ٧).