چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی خردهفروشی بر کسب رضایت اقتصادی و اجتماعی عوامل مرتبط (با نگرش بر روابط کانال خردهفروشی) است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق همبستگی است. در این مطالعه برای جمعآوری دادهها از روش تحقیق میدانی و بهکارگیری پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مدیران فروشگاه زنجیرهیی رفاه در شهر تهران است. در این تحقیق، به دلیل محدود بودن حجم جامعه، حجم جامعه با حجم نمونه برابر است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن توسط تعدادی از متخصصان جامعه آماری و استادان بازاریابی تایید شد است. پردازش دادهها از طریق نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از تاثیر مثبت بازارگرایی خردهفروش بر هوش بازار تامینکننده، هوش بازار تامینکننده بر عملکرد تامینکننده، بازارگرایی خردهفروش بر عملکرد تامینکننده، هوش بازار تامینکننده بر رضایت اقتصادی و اجتماعی خردهفروش، رضایت اقتصادی بر رضایت اجتماعی خردهفروش است.
خلاصه ماشینی:
برخلاف اهمیت اثبات شده بازارگرایی در عملکرد کسب وکار، بازارگرایی در صنعت خرده فروشی کمتر مورد آزمون قرار گرفته است و از آنجاکه موفقیت یک شرکت علاوه بر عملکرد خود آن در کانال خرده فروشی، به عملکرد هر یک از شرکایش نیز بستگی دارد؛ بنابراین عملکرد کسب وکار بازارگرا خرده فروش با در نظر گرفتن تعاملات با سایر کسب وکارها مورد بررسی قرار میگیرد و عملکرد سطح بالای شریک کانال ، اهمیت زیادی برای منافع اقتصادی و اجتماعی شرکت دارد.
نتیجه اینکه ، هرچه هوش بازار تامین کننده بیشتر باشد، عملکرد نقش او افزایش مییابد؛ بنابراین برای خرده فروشان فرضیه زیر ارائه میشود: فرضیه ٢.
از این رو فرضیه های زیر ارائه میشود: فرضیه ٤-١: هوش بازار تامین کننده تاثیر مثبت بر رضایت اقتصادی خرده فروش از تامین کننده دارد.
اطلاعات جمع آوری شده از مدیران فروشگاه های زنجیره یی نشان داد که بازارگرایی خرده فروش بر رضایت اقتصادی و اجتماعی خرده فروش به وسیله افزایش نقش عملکرد تامین کننده مهم است .
و همچنین در فرضیه پنجم نقش عملکرد تامین کننده بر رضایت اقتصادی و اجتماعی خرده فروش تاثیر مثبت و معناداری دارد که با نتایج پژوهش چانگ و همکاران (٢٠٠٧) همسو است .
با توجه به فرضیه پنجم -اول تحقیق که در خصوص ارتباط موثر عملکرد تامین کننده بر رضایت اقتصادی خرده فروش است که روابط سودآور و برتر بین تامین کننده و خرده فروش را بررسی میکند، به مدیران فروشگاه های زنجیره یی پیشنهاد میشود که برای تامین رضایت و ارتباط مداوم بین تامین کنندگان و خرده فروشان ، تخفیفات قیمتی و ترفیعات فروش در نظر گرفته شود.