چکیده:
مسؤولیت اجتماعی شرکتها امروزه نقش ارزشمندی در بنگاههای اقتصادی ایفا میکند و توجه فزایندهای را بهدست آورده است؛ درحالیکه بسیاری از مطالعات تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکتها را بر روی مصرفکنندگان مورد بررسی قرار دادهاند. تحقیقات اندکی تلاش نمودهاند تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکتها در درک کارکنان از سازمان، از دیدگاه بازاریابی رابطهمند مورد بررسی قرار دهند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر نقش مسؤولیت اجتماعی شرکتها بر کیفیت و نتیجه رابطه کارکنان با سازمان است. در این تحقیق، براساس مدل کارول، چهار بعد از مسؤولیت اجتماعی شرکتها (مسؤولیت اقتصادی، مسؤولیت قانونی، مسؤولیت اخلاقی و مسؤولیت بشر دوستانه)استفاده شده است و منظور از کیفیت رابطه، اعتماد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان و نتیجه رابطه، تعهد سازمانی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه از کارکنان شرکتهای صنایع غذایی در شهرک صنعتی نصیرآباد مستقر در شهرکهای صنعتی استان تهران جمعآوری شده است. به منظور توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای تحلیل آن و آزمون فرضیهها از آمار استنباطی استفاده و از روش مدلیابی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از دو نرمافزار Spss و Lisler کمک گرفته شده است. یافتههای حاصل نشان میدهد همه ابعاد مسؤولیت اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی کیفیت رابطه کارکنان با سازمان دارند؛ اما تاثیرات آنها یکسان نیست. بهگونهای که مسؤولیتهای بشردوستانه و اخلاقی بشترین تاثیر را بر اعتماد سازمانی دارند و مسؤولیتهای اخلاقی و قانونی نیز بیشترین تاثیر را بر رضایت شغلی میگذارند. همچنین، کیفیت رابطه بر نتیجه رابطه تاثیر بسزایی میگذارد و اعتماد سازمانی نسبت به رضایت شغلی بیشترین تاثیر مثبت و مستقیم را بر تعهد سازمانی میگذارد. علاوه براین نتایج، ابعاد مسؤولیت اجتماعی شرکتها تاثیر مثبت ولی غیرمستقیمی را بر نتیجه رابطه (تعهد سازمانی) نیز دارد. در این زمینه مسؤولیتهای اقتصادی، قانونی و بشردوستانه بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی از طریق واسطه اعتماد سازمانی میگذارند و تنها بعد مسؤولیت اخلاقی بیشترین تاثیر را بر روی تعهد سازمانی از طریق واسطه رضایت شغلی دارد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ، براساس مدل کارول ، چهار بعد از مسؤولیت اجتماعی شرکت ها (مسؤولیت اقتصادی، مسؤولیت قانونی، مسؤولیت اخلاقی و مسؤولیت بشر دوستانه )استفاده شده است و منظور از کیفیت رابطه ، اعتماد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان و نتیجه رابطه ، تعهد سازمانی است .
مطالعه حاضر نقش چهار بعد از مسؤولیت اجتماعی شرکت ها (اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و بشردوستانه ) در موثر واقع شدن بر کیفیت رابطه (اعتماد سازمانی و رضایت شغلی) برررسی مینماید و انتظار میرود که بر نتیجه رابطه (تعهد سازمانی )تاثیر داشته باشد.
تحقیقات قبلی ( Gordon Denisi, 1995; Homburg Stock, 2004; Tett and Meyer, 1993; Yurchisin ٢٠١٠,Park) نشان میدهد که حفظ رضایت کارکنا ن از کارشان مزایای بسیاری را در بر دارد و این مزایا عبارت اند از: غیبت کمتر کارمند، عملکرد شغلی بالا، رضایت مشتری و حفظ کارکنان .
در این مدل همان طور که در چارچوب نظری بیان کردیم مسؤولیت اجتماعی شرکت ها و ابعاد آن (اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و بشردوستانه ) متغیر مستقل هستند و اعتماد سازمانی و رضایت شغلی متغیرهای میانجی و نشانه کیفیت رابطه اند و تعهد سازمانی متغیر وابسته و بیانگر نتیجه رابطه تحقیق درنظر گرفته شده است .
نتایج حاصل از تاثیر مسؤولیت اجتماعی شرکت ها بر روی اعتماد سازمانی بیانگر این مطلب است که تنها ابعاد بشردوستانه و اقتصادی CSR اثر مثبت و مستقیمی بر اعتماد سازمانی کارکنان آنان دارد.
بنابراین ، درک کارکنان از مشارکت سازمان در فعالیت های قانونی و اخلاقی مسؤولیت اجتماعی شرکت ها بر رضایت شغلی آن ها تاثیر خواهد داشت .