چکیده:
بازارگرایی و تأثیر آن بر عملکرد محصول و خدمات یکی از مباحث مهم و محوری در مدیریت بازار و مشتری مداری است که در دهه گذشته توجه دانشگاهیان و صاحبنظران را به خود جلب کرده است (Cheng & Krumwied, 2012) خدمات در مقایسه با کالاها یک تعداد ویژگیهای متمایز دارند که به نیاز بیشتر به ایجاد اعتبار در نزد مشتریان منتهی میشود. بهاینترتیب انواع مختلف خدمات باید با عمق بیشتری مطالعه شوند تا مشخص شود چگونه نوآوری رابطه بین بازار گرایی و عملکرد را میانجیگری میکنند. بدین منظور این تحقیق با هدف شناسایی تأثیر متغیرهای بازارگرایی و نوآوری خدمات بر عملکرد کسبوکار در فروشگاههای زنجیرهیی اجرا گردید. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی آن توسط کارشناسان و محققان تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ، برای 18 سؤال طراحیشده، 847/0 مشخص شده است. در این تحقیق جامعه آماری از نوع محدود بوده است که تعداد نمونه 140 پرسشنامه تعیین و بین مدیران و سرپرستان فروشگاههای زنجیرهیی شهروند توزیع گردید. پس از جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، با استفاده از نرمافزار AMOS به تجزیهوتحلیل دادهها پرداخته شده است. نتیجه تحقیقات بهدستآمده حاکی از آن است که مشتریگرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین وظیفهیی (بازارگرایی) با نوآوری خدمات رابطه معنیدار و مثبت دارد. نوآوری خدمات نیز بهعنوان متغیر میانجی بیشترین تأثیر مثبت را بر روی عملکرد کسبوکار میگذارد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش بازار گرایی و نوآوری در عملکرد خدمات در فروشگاه های زنجیره یی شهروند انجام شده است .
عملکرد مناسب مدیران و نیروی فروش سازمان میتواند در سطح خدمت رسانی تأثیر بسزایی داشته باشد به دلیل نقش و اهمیت بازارگرایی و مشتری مداری در فروشگاه های زنجیره یی شهروند در خدمت رسانی به شهروندان تهرانی، تحقیق حاضر در پاسخ به این نیاز انجام گرفته است .
چارچوب اصلی تحقیق حاضر مطالعه و شناسایی ارتباط بین بازارگرایی و نوآوری تدریجی خدمات بر عملکرد بازار در فروشگاه های زنجیره یی شهروند است .
با توجه به نیاز کشور در به کارگیری شبکه توزیع مناسب و نظارت بر عملکرد بازار و موردقبول بودن این سازمان ها در نظر مشتریان و کمبود منابع تحقیقاتی درزمینه نوآوریهای خدمات و بازارگرایی و تأثیر آن ها درافزایش و بهبود عملکرد فروشگاه های زنجیره یی انجام این تحقیق توسط محقق ضرورت یافته است اهداف تحقیق .
در تحقیق حاضر پس از آزمون مدل و تعیین میزان معناداری روابط موجود راهکارهایی برای افزایش عملکرد کسب وکار با تأکید بر بازارگرایی و نقش متغیر نوآوری در خدمات ارائه خواهد شد که میتواند به هدف کاربردی تحقیق تعبیر شود.
در این تحقیق مشتریگرایی ، رقیب گرایی و هماهنگی بین وظیفه یی متغیر مستقل است و نوآوری تدریجی در خدمات متغیر میانجی و عملکرد بازار متغیر وابسته محسوب میشوند مدل تحقیق حاضر از تحقیقات چنگ ٦ و کروم واید،٢٠١٢ گرفته شده است .
جدول ٩: اثر غیرمستقیم استانداردشده (رجوع شود به تصویر صفحه) با اولویت بندی انجام شده ، مشخص میشود که فرضیه فرعی تحقیق نیز مورد تأیید است و بیشترین اثر را بر عملکرد کسب وکار نوآوری در خدمات دارد.