چکیده:
در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش حافظهی فعال بر بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه دوم دبستان مورد بررسی قرار گرفت. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بوده است. بدین منظور از بین 195دانشآموز نارساخوان 60 دانشآموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش عملکرد خواندن، از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، آموزش حافظهی فعال در طی 26 جلسه به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش اعمال شد. دادهها با روش آمار توصیفی، آزمون t برای مقایسه میانگینهای مستقل و آزمون غیر پارامتریک من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش حافظهی فعال سبب بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان گردید
خلاصه ماشینی:
edu"/> مرضیه فیاضبخش<FootNote No="2" Text="- کارشناسارشد روانشناسی تربیتی، گروه علومتربیتی"/> تاریخ دریافت مقاله: 03/02/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله: 15/09/1394 چکیده در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش حافظهی فعال بر بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه دوم دبستان مورد بررسی قرار گرفت.
واژگان کلیدی: آموزش حافظهی فعال، مهارت خواندن، نارساخوانی Effectiveness of Working Memory Training on Improving Reading Skills in Dyslexic Primary School Students Farideh Hamidi Marzieh Fayazbakhsh Date of receipt: 2015.
Key words: Working memory training, Reading skills, Dyslexia مقدمه ناتوانیهای یادگیری<FootNote No="3" Text="1- Learning disabilities"/>، از جمله مشکلاتی هستند که از دیرباز مورد توجه متخصصان روانشناسی و حتی پزشکی بوده است.
نتایج نشان داد که گروه با ناتوانی خواندن در حافظۀ فعال بینایی ـ فضایی و کلامی عملکرد پایینتری نسبت به گروه کنترل دارند(اسمیت ـ اسپارک و فیسک<FootNote No="12" Text="5- Smith – Spark &amp;amp; Fisk"/>، 2007).
با توجه به یافتههای نتایج فوق، پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که آیا آموزش حافظۀ فعال مبتنی بر مدل بدلی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان بانارساخوانی مؤثر میباشد؟ روش طرح این پژوهش، طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود و هر دو گروه دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفته اند.
نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین های دو گروه آزمایش و کنترل در آزمون خواندن (با مؤلفهها)در پیش آ زمون Table 3 Independent t-test for the comparison of two experimental and control groups scores in the components of the reading test شاخصها Indexes (به تصویر صفحه مراجعه شود.
Effectiveness of Working Memory Training on improving the academic performance of children with learning disabilities.