چکیده:
هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه انواع مختلفی ازساختار متن تفسیری از طریق پاراگراف بندی بر روی دانشجویان مشغول به تحصیل دردانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. گروه نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . آزمودنی ها پس از نمونه گیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مطالعه عبارت بود است از متون ، پرسشنامه درک مطلب. به منظور تحلیل داده ها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد . بخشی از یافته های آماری نشان دادند که پاراگراف بندی متن منجربه افزایش درک مطلب می شود.
خلاصه ماشینی:
"با این اوصاف به نظر میرسد، به کارگیری بسیاری از تکنیکها برای سازماندهی مطلـب و بـه عبـارت خاصتر ایجاد انسجام مطالب ، به نحوی که قابل درک و برانگیزاننده باشند در پاراگراف (یا همان قطعات اصلی متن ) انجامپذیر است .
یافته ها جدول١: نتایج به دست آمده از تحلیلهای آماری مربوط به درک مطلب حاصل از چهار شکل انسجام متن شاخص ها قطعه بندی مطالب متن تعداد میانگین انحراف معیار F سطح معنی داری پاراگرافبندی متن (گنجاندن جملات حامی در تنه بند) 75 17/1 3/58 پاراگرافبندی متن (گنجاندن جملات حامی در ابتدای بند) 75 13/76 4/76 22/17 0/000 پاراگرافبندی متن (گنجاندن جملات حامی در انتهای بند) 75 15/16 4/58 قطعه بندی متن به صورت تصادفی (بدون پاراگرافبندی) 75 11/10 5/44 * معنی داری درسطح ٠/٠٥ همان طور که در جدول شماره ١ ملاحظه میشود میانگین نمره درک مطلب گروههای مربوط به هر یک از چهـار نـوع متن مورد مطالعه ، که از نظر شکل قطعه بندی با یکدیگر متفاوت هستند به ترتیب عبارت است از: ١ ـ متن پاراگرافبندی شدهای که جملات حامی در بدنه هر پاراگراف گنجانده شده است .
آنچـه در بخشی از پژوهش مزبور و براساس یافته های مندرج در این مقاله به دست آمد این بود که شکل ساختاری پـاراگراف بـه هر شکلی که باشد (خواه جملات حامی در ابتدا، انتها ویا میانه بند قرار بگیرند) در هر صورت قطعه بندی کردن مـتن از طریق پاراگرافبندی بر درک مطلب خوانندگان موثر است ."