چکیده:
در این مقاله در راستای تبیین نقش رسانه ملی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی ، نخست مفهوم مهندسی فرهنگ مطرح و فرایند آن تشریح و سپس به نقش رسانه ملی در توسعه ی فرهنگی اشاره شده ودر ادامه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده ازدانشجویان رشته ی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع، نتایج حاصله ارائه شده است . با توجه به دادههای حاصله از جامعه آماری دربارهی تعیین اهمیت سطوح فرهنگ و مروری بر نتایج آزمون فرضیه ها مشخص شده است که سطح مصنوعات و نمادها از دیدگاه نخبگان، بیشترین تاثیر و اهمیت را در تحقق مهندسی فرهنگ سازمانی بر عهده داشته و مولفه ی ارزشها در جایگاه دوم و مولفه ی مفروضات اساسی در جایگاه سوم قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این میان، سیاستگذاری در خصوص اطلاع رسانی، آگاهی بخشی،بستر سازی در زمینه ی توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ضرورتی انکار ناپذیر است که بی توجهی نسبت به آن آسیب های گوناگونی را بر فرایند توسعه تحمیل می نماید که مهمترین آنها، ناکارآمدی در بخش نهادینه سازی امر توسعه در سطح جامعه است در عین حال رسانه ملی به عنوان مرجع عمومی فرهنگی باید مورد توجه بوده و الگوهای لازم به جامعه را ارائه نماید.
آزمون فرضیه های اصلی فرضیه ی الف ) بین نقش رسانه ملی و مصنوعات و نمادهای فرهنگی از مؤلفه های ا صلی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
بنابراین با اطمینان ٩٩ درصد میتوان قضاوت کرد که بین نقش رسانه ملی و مصنوعات و نمادهای فرهنگی از مؤلفه های اصلی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی رابطه معناداری وجود دارد..
بنابراین با اطمینان ٩٩ درصد میتوان قضاوت کرد که بین نقش رسانه ملی و ارزشها از مؤلفه های اصلی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
بنابراین با اطمینان ٩٩ درصد میتوان قضاوت کرد که بین نقش رسانه ملی و مفروضات اساسی از مؤلفه های اصلی درتحقق مهندسی فرهنگ سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
83 فرض ٣ 6 همانگونه که از جدول بالا مشاهده میشود بر اساس نظرات ارائه شده ، از میان ١٢ مؤلفه ی اصلی تأثیرگذار مؤلفه ی پوشش کارکنان در رتبه ی نخست ، مؤلفه ی اسطوره- سازی در رتبه ی دوم، ایفای نقش ها در رتبه ی سوم و نقشپذیری در رتبه ی آخر اهمیت تأثیرگذاری نقش رسانه ملی بر مهندسی فرهنگ قرار دارند."