چکیده:
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ روﺷﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺤﻮه ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻫﺘﻞﻫﺎ ﺳﻌﯽ دارد ﻧﻘﺶ رﻫﺒﺮی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎز، ﺗﺤﻘﻖ ﻗﺮاردادﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و رﻓﺘﺎر ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن و رواﺑﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﻦ اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ را در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻫﺘﻞﻫﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻫﺘﻞﻫﺎی ﭘﻨﺞ ﺳﺘﺎره ﺗﻬﺮان ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪای از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی دردﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی آرﻧﻮﻟﺪ و ﻫﻤﮑﺎران، ﮐﻮﯾﻞ ﺷﺎﭘﯿﺮو و ﮐﺴﻠﺮ، ﮐﺎﻟﯿﻨﺰ و اﺳﻤﯿﺖ و ﻟﯿﺎﺋﻮ و ﭼﻮاﻧﮓ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ رﻫﺒﺮی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎز، ﺗﺤﻘﻖ ﻗﺮاردادﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﺪﻣﺎت اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه ﺑﺮاﺳﺎس روش ﻣﺪلﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار AMOS ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد رﻫﺒﺮی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎز ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽداری ﺑﺮ ﺗﺤﻘﻖ ﻗﺮاردادﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ دارد. ﺿﻤﻦ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﺗﺤﻘﻖ ﻗﺮاردادﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻫﺘﻞﻫﺎ دارد. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری رﻓﺘﺎر ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﺪﻣﺎت ﻧﺸﺎن داد رﻓﺘﺎر ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ در راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺗﺤﻘﻖ ﻗﺮاردادﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﺪﻣﺎت اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ رﻫﺒﺮی ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎز از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻘﻖ ﻗﺮاردادﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺗﺒﺎدل داﻧﺶ در ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
تاثير رهبري توانمندساز بر بهبود عملکرد خدمات هتل ها؛ نقش ميانجي تحقق قراردادهاي روان شناختي و تبادل دانش مهدييزدان شناس ١،محمدرضااديب پور 2 تاريخ وصول :٩٥/٦/٢٠-تاريخ پذيرش :٩٦/٣/٣ چکيده تحقيق حاضربه روشيتوصيفي-پيمايشيوباهدف مطالعه نحوه بهبودعملکردهتل هاسعيداردنقش رهبري توانمندساز،تحقق قراردادهايروان شناختيورفتارتبادل دانش بين کارکنان وروابط مختلف بين اين متغيرهارا درعملکردخدمات کارکنان هتل هابررسينمايد.
بنابراين ،صنعت هتلداري باتوجه به ويژگيهاي ذکرشده براي آن و تحولاتيکه درسال هاياخيرباآنهامواجه بوده است زمينه ايده آليبرايبررسيتاثيرات 1 - Ye 2 - Raub & Robert 3 - Shih & Chuang 4 - Lub 5 - Wang & Noe 6 - Hallin & Marnburg 7 - Nievesa 8 - Paek سبک رهبريبرعملکردخدمات کارکنان ازطريق سايرمتغيرهاياثرگذارفراهم ميآورد.
بنابراين ،دريک محيط کاريخدماتيچنين فرض ميشودکه اگرکارکنان هتل به اين نتيجه برسندکه سازمان وياسرپرستان به تعهدات خوددرقبال آنهاعمل مينمايندوقراردادهايروان شناختينيزدر خصوص موارديهمچون حقوق ودستمزد،ساعات کار،امنيت شغلي،فرصت هايآموزشيو جوکاريوضعيت منطقيومناسبيدارند،تمايل بيشتريبه تبادل دانش نشان خواهنددادو 1 - Collins & Smith 2 - O`Neill & Adya 3- Lester 4 - Tang & Tang عملکردبهتريخواهندداشت .
1 - Dulac 2 - Allen 3 - Gao 4 - Vecchio 5 - Nederveen 6 - Agrawal & Bhargava 7 - Bhatnagra نقش ميانجي تبادل دانش در رابطه بين تحقق قراردادهاي روان شناختي و عملکرد خدمات مطالاعات پيشين مزايايزياداستقرارمديريت دانش رابرايبهبودعملکردکارينشان داده اند (يانگ ،٢٠١٠).
باترکيب فرضيه هايدوم ،سوم وششم تحقيق حاضر،ميتوان به اين فرضيه رسيدکه تبادل دانش نقش ميانجيدررابطه بين تحقق قراردادهايروان شناختيو عملکردخدمات دارد.
1 - Hu نقش ميانجي تحقق قراردادهاي روان شناختي در رابطه بين رهبري توانمندساز و تبادل دانش همانطورکه ذکرشدتبادل دانش بين کارکنان به تواناييوانگيزش آنهابستگيدارد.
دوم اينکه نتايج تحقيق نشان ميدهند تبادل وتسهيم دانش بين کارکنان نقشيميانجيدررابطه بين تحقق قراردادهايروان شناختيو عملکردخدمات دارد.