چکیده:
مقاله حاضر به بررسی آموزش دانشگاهی هنرهای تعاملی از منظر یکی از رویکردهای آموزشی تعامل ـ محور، یعنی علوم شناختی می پردازد. بر اساس فرضیه تحقیق، تعاملی بودن این رشته مستلزم روش های تعاملی آموزش، بالاخص روش شناختی است. هدف این پژوهش جست وجوی روش های تدریس و یادگیری، و اصول و اهداف آموزشی در آموزش هنرهای تعاملی (در یک نمونه موفق) است تا در مقایسه با یکی از رویکردهای تعاملی آموزش (رویکرد شناختی) مورد مقایسه و تطبیق قرار گیرد. نمونه های مورد مطالعه شامل 1) برنامه درسی رشته هنرهای تعاملی مدرسه هنر منچستر دانشگاه متروپولیتن (به دلیل باسابقه بودن دانشگاه ؛ جامع بودن برنامه درسی و رویکرد آموزشی که به ادعای برنامه ریزان درسی در تقابل رویکردهای سنتی است) و 2) رویکرد علوم شناختی در آموزش (به دلیل اهمیت و ارجحیت محور تعامل و جنبه های نوآورانه در آن) است. مقاله حاضر به این پرسش ها پاسخ می دهدکه آموزش دانشگاهی هنرهای تعاملی از چه روش هایی استفاده می کند؟ آموزش شناختی به عنوان رویکردی تعامل ـ محور چه راهبردهایی را برای آموزش معرفی می کند و جایگاه و ارتباط آن با آموزش هنرهای تعاملی چیست؟ در این تحقیق از روش تحلیلی ـ تطبیقی بهره گرفته شد و در مقایسه و مطالعه 24 راهبرد استخراج شده از روش تدریس شناختی، با 21 راهبرد از برنامه درسی مدرسه هنر منچستر، 17 مورد مشترک بودند و 4 مورد تنها مختص رویکرد شناختی و7 مورد ویژه مدرسه هنر منچستر بود. رهیافت تحقیق به همسویی و هم پوشانی یک رویکرد آموزشی تعامل ـ محور با روش های تدریس و آموزش رشته هنرهای تعاملی و ضرورت استفاده از روش های تعاملی نظام آموزشی برای آموزش هنر تعاملی منجر شد.
خلاصه ماشینی:
مقالـۀ حاضـر بـه ایـن پرسـش هـا پاسـخ مـی دهدکـه آمـوزش دانشگاهی هنرهـای تعـاملی از چـه روش هـایی اسـتفاده مـی کنـد؟ آمـوزش شـناختی بـه عنـوان رویکردی تعامل ـ محور چه راهبردهایی را برای آموزش معرفی می کند و جایگاه و ارتباط آن با آموزش هنرهای تعاملی چیست ؟ در این تحقیق از روش تحلیلی ـ تطبیقی بهره گرفته شد و در مقایسه و مطالعۀ ٢٤ راهبرد استخراج شده از روش تدریس شناختی ، با ٢١ راهبرد از برنامۀ درسی مدرسۀ هنر منچستر، ١٧ مورد مشترک بودند و ٤ مورد تنها مختص رویکرد شـناختی و٧ مـورد ویژۀ مدرسۀ هنر منچستر بود.
هدف تحقیق نیز جست وجوی روش های تدریس و یادگیری ، و یافتن اصول و اهداف آموزشی در آموزش رشتۀ هنرهای تعـاملی اسـت تـا در مقایـسه بـا یک رویکرد تعاملی آموزش (رویکرد مبتنی بر علـوم شـناختی )١ مـورد مطالعـه و تحلیـل و تطبیق قرار گیرد.
عنوان دقیق رشته در این دانشگاه کارشناسی (با درجۀ عالی ) هنرهای تعاملی در سه سطح ٤، ٥ و٢٦ ذکر شده که هر کدام از ایـن سـطوح نیازمنـد یک سال آموزش است (٢٠١٦:١ ,Manchester School of Art).
1 آموزش رشتۀ هنرهای تعاملی در مدرسۀ هنر منچستر در دفترچۀ راهنمای مدرسـۀ هنـر منچـستر، از هنرهـای تعـاملی بـه عنـوان یـک رشـتۀ پویـا، میان رشته ای و مولد ایده یاد شـده ، بـا تأکیـد بـر ایـن امـر کـه نگـرش برنامـۀ درسـی آن بـا رویکردهای سنتی و پیشین در تقابل است .