چکیده:
کارکنان نقش پررنگی در موفقیت شرکتهای خدماتی دارند و رضایت آنها پیشنیازی برای رضایت مشتریان است. همچنین، توجه و پاسخگویی به خواستهها و نیازهای آنان، زمینة توسعة تمایلات کارآفرینانه در شرکت را فراهم میکند. علاوه بر این، مشتریمحوری، ممکن است شرکت را به سوی تمرکز بر نوآوری و استفاده پیشدستانه از فرصتها رهنمون سازد. از اینرو، پژوهش حاضر به بررسی این مسئله پرداخته که آیا در شرکتهای ارائهدهندة خدمات اینترنت در تهران، بازارگرایی داخلی میتواند از طریق بازارگرایی بر گرایش کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری بگذارد. بدین منظور، از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد و پرسشنامة پنجگزینهای طیف لیکرت بین 322 نفر از کارکنان و مدیران شرکتهای مذکور که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه با ضریب مسیر 529/0، بازارگرایی داخلی بر بازارگرایی با ضریب مسیر 796/0 و نیز بازارگرایی بر گرایش کارآفرینانه با ضریب مسیر 337/0 تاثیر مثبت و معناداری دارد. یافتهها همچنین نشان میدهد که بازارگرایی، در رابطة میان بازارگرایی داخلی و گرایش کارآفرینانه، با شدت 268/0 در نقش میانجی جزئی تاثیرگذار است. همچنین، نتایج آزمون سوبل، تاثیر میانجی بازارگرایی را در رابطة مذکور تایید کرده است. علاوه بر این، مقدار ضریب VAF در صورت میانجیگری بازارگرایی، برابر با 336/0 به دست آمد که نشان میدهد تقریبا 34درصد از تاثیر بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه از طریق غیرمستقیم با متغیر میانجی بازارگرایی تبیین میشود.
Employees have important roles in the success of service companies and their satisfaction may be a prerequisite for customers' satisfaction. In addition, considering their needs and wants and the responsiveness to them may lead to the development of entrepreneurial orientation in the company. Furthermore, being customer-oriented can lead to concentrating on innovation and to use opportunities proactively. Accordingly, this paper investigates whether internal market orientation has effect on entrepreneurial orientation with mediating role of market orientation in internet service providers (ISPs) in Tehran. For this purpose, a descriptive method was used and 322 questionnaires were distributed between managers and employees of Tehran ISPs chosen by simple random sampling. To analyze data, structural equation modeling with partial least squares by Smart PLS 3 software was used. The results showed that internal market orientation has positive and significant effects on entrepreneurial orientation and market orientation with 0.529 and 0.796 path coefficient values, respectively. The effect of market orientation on entrepreneurial orientation is also confirmed with 0.337 path coefficient value. The results also showed that market orientation plays a partial mediating role between internal market orientation and entrepreneurial orientation with 0.268 path coefficient value. The result of Sobel test also confirms the mediating role of market orientation between internal market orientation and entrepreneurial orientation. Furthermore, the value of VAF statistic equals to 0.336 which shows that about 34 percent of internal market orientation effect on entrepreneurial orientation can be explained through indirect effect of market orientation on this relationship.
خلاصه ماشینی:
"از این رو، تأثیر بازارگرایی داخلی در جایگاه یک رویکرد خاص از بازاریابی داخلی، بر گرایش کارآفرینانه در شرکتهای ارائهدهندة خدمات اینترنت، یکی دیگر از اهداف فرعی پژوهش و در خور بررسی است.
از اینرو، مسئلة اصلی پژوهش که در اینجا طرحشدنی است، این است که در شرکتهای ارائهدهندة خدمات اینترنت در تهران، تأثیر بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه از طریق نقش میانجی بازارگرایی، به چه میزان است؟ با تأملی در مطالعات پیشین، میتوان دریافت که تاکنون پژوهشی با این هدف انجام نشده و اگر چه رابطة بازارگرایی داخلی با بازارگرایی و همچنین رابطة بازارگرایی با گرایش کارآفرینانه در برخی پژوهشها آزمون شده است؛ اما پژوهشهای بسیاراندکی، میان بازارگرایی داخلی و حوزة کارآفرینی پیوند برقرار کردهاند.
جدول 1: سیر تاریخی مطالعات و زمینة مطرحشدن بازارگرایی داخلی نکتة کلیدی پژوهشگر(ها) توضیحات به تصویر صفحه مراجعه شود 2-2- گرایش کارآفرینانه گرایش کارآفرینانه، یکی از مستحکمترین (کوین و میلر[21]، 2014؛ ولز[22]، 2016) و شناختهشدهترین سازهها در تحقیقات کارآفرینی و مدیریتی بوده (پیتینو[23] و همکاران، 2017) و شامل سبکهای تصمیمگیری، فرایندها و روشهایی است که فعالیتهای کارآفرینانه یک شرکت را شکل میدهد (لامپکین و دس، 1996).
International Studies of Management & Organization, 2(3), 297-313.
Effect of internal market orientation on organizational performance: The case of Macao's gaming industry.
Studying the relationship between internal marketing and organizational entrepreneurship development in Tehran SMEs. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 3 (SP), 1-6.
Market orientation as determinant of entrepreneurship: An empirical investigation on SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal, 2(1), 21-38."