چکیده:
ساختن سوالات دشوار و بدون هیچ حد و مرز مشخص در ترکیب الگوریتم های محاسباتی، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تستزنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمون شوندگان شده است. همچنین ناکارآمدی آموزش های دوران تحصیلی در پیگیری نیازهای جامعه در نهایت مانعی برای رسیدن به اهداف آموزشی بادوام در توسعه ملی شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای ردهبندی کمک میکند تا ارزشیابی بهتری از برنامههای آموزشی، محتوای درسی و همین طور پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بدست آید. در این نوشته به بررسی نمونهای کوچک از مجموعه سوالات چهارگزینهای حساب دیفرانسیل در چهارچوب هدفهای رفتاری پرداخته شده است. 12 سوال از یک آزمون 30 سوالی که روی یک نمونه 3409 نفری از دانش آموزان اجرا شده بر اساس الگوی توان-پیچیدگی رده بندی گردید. نتیجه مربوط به 3 سوال آن در این مقاله آمده است. نتایج نشان داد که سوالات این آزمون همگی دانش روندی را اندازه میگیرند و عمدتا در سطح 3 پیچیدگی قرار داشتهاند. همچنین 92% سوالات انتزاعی بوده و برای پاسخگویی صحیح به هر سوال همزمان باید چندین الگوریتم محاسباتی مختلف فراخوانی شوند. سوالاتی که تنها از یک الگوریتم برای حل آنها استفاده شده و سطوح پیچیدگی کمتری داشتهاند از پارامترهای آماری بهتری مثل مقیاس پذیری برخوردار بوده اند و تابع آگاهی آنها اطلاعات بیشتری از توانایی آزمون شوندگان فراهم می کردند.
خلاصه ماشینی:
رده بندی شناختی سؤالات بر اساس الگوی توان -پیچیدگی مطالعه موردی: سؤالات آزمون آزمایشی حساب دیفرانسیل سلیمان ذوالفقارنسب رضا محمدی جواد حاتمی چکیده تهیه سؤالات دشوار با الگوریتم های محاسباتی پیچیده ، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تست زنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمون شوندگان شده است .
تفاوت های بین زیرطبقات تواناییها و مهارت های عقلانی بلوم و آنچه در روان شناسی شناختی به عنوان دانش بیانی و دانش روندی معرفی شده بود، بعضی مشکلات را در استفاده از این طبقه بندی برای رده بندی سؤالات آزمون ها هنگام سنجش و اندازه گیری در مقیاس بزرگ به وجود آورد.
cognitive demand inherent in the test items باید انعکاس دهنده پیچیدگی فرایند شناختی موردنیاز برای حل تکلیفی باشد که به منظور یک هدف طرح ریزی شده است نه دشواری تکلیف که معمولا از طریق ضریب دشواری سؤال به دست میآید (راهنمای ژرفای دانش وب ، ٢٠٠٥).
Gagné & Yekovich در فرایند سنجش ، تهیه سؤالاتی که بتوانند مهارت های موردنظر در یک دوره آموزشی را اندازه بگیرند برای روایی ١ تفسیر نمرات و تنظیم یا رده بندی سؤالات آزمون ، تعیین این که آزمون موردنظر چه مهارت شناختی را اندازه میگیرد و نیز برای تهیه محتوای کتاب های آموزشی مهم است .
A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of Educational objectives (complete edition).