چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی از منظر مدیران و خبرگان آموزش عالی بوده، که از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده است. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، با 15 نفر از مدیران میانی و اجرایی دانشگاهها، صاحبان اثر در حوزه مذکور، مطلعین کلیدی در حوزه مدیریت منابع انسانی و آموزش عالی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج گردید. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نتیجه حاصل 25 مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل راهبردهای استقرار الگوی یکپارچهسازی (آشناسازی، مشارکت، یادگیری سازمانی، اعتمادسازی، آیندهنگری، استقلال دانشگاهی و بینش سیستمی)، شرایط محیطی مداخلهگر (محیط سیاسی، محیط پیرامونی، محیط اجتماعی-فرهنگی، محیط بینالمللی، محیط سیاستگذاری و قانونی)، ویژگیهای زمینهای (ساختار سازمانی، فرهنگ و جو سازمانی، ثبات مدیریت، مقاومت در برابر تغییر)، شرایط علی (خزانه استعداد، نظام ارتقا کارآمد، مدیریت منابع انسانی، یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی، حمایتگری سازمانی از تلاش فردی، حرفهمندی)، پدیده اصلی (شایستهپروری)، و پیامدها (پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی) جای گرفتند. این مدل فرایند عملیاتیسازی الگوی یکپارچهسازی برنامهریزی جانشینپروری و مسیر پیشرفت شغلی مدیران دانشگاههای دولتی و روابط بین مقولهها و ابعاد آنها را به تصویر میکشد.
خلاصه ماشینی:
داده ها در طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که نتیجه حاصل ٢٥ مقولۀ کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل راهبردهای استقرار الگوی یکپارچه سازی (آشناسازی، مشارکت ، یادگیری سازمانی، اعتمادسازی، آینده نگری، استقلال دانشگاهی و بینش سیستمی)، شرایط محیطی مداخله گر (محیط سیاسی، محیط پیرامونی، محیط اجتماعی-فرهنگی، محیط بین المللی، محیط سیاست گذاری و قانونی)، ویژگیهای زمینه ای (ساختار سازمانی، فرهنگ و جوسازمانی ، ثبات مدیریت ، مقاومت در برابر تغییر)، شرایط علی (خزانۀ استعداد، نظام ارتقا کارآمد، مدیریت منابع انسانی، یکپارچه سازی برنامه ریزی جانشین پروری و مسیر پیشرفت شغلی، حمایتگری سازمانی از تلاش فردی، حرفه مندی)، پدیدة اصلی (شایسته پروری) و پیامدها (پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی) جای گرفتند.
نهایتا مقوله های آشکارشده در قالب ابعاد ٦ گانه مدل پارادایمی، با روابطی که بین آن ها وجود دارد، به صورت موجبات علی (٦ مقوله : شامل خزانه استعداد، نظام ارتقا کارآمد، مدیریت منابع انسانی، یکپارچه سازی برنامه ریزی جانشین پروری و مسیر پیشرفت شغلی، حمایتگری سازمانی از تلاش فردی، حرفه مندی)، مقوله اصلی (شایسته پروری)، راهبردهای استقرار الگوی یکپارچه سازی (٦ مقوله : شامل آشنا سازی، مشارکت ، یادگیری سازمانی، اعتمادسازی، آینده نگری، استقلال دانشگاهی، بینش سیستمی)، شرایط محیطی مداخله گر (٥ مقوله : شامل محیط سیاسی، محیط پیرامونی، محیط اجتماعی-سیاسی، محیط بین المللی، محیط سیاست گذاری و قانونی)، ویژگیهای زمینه ای (٤ مقوله : شامل ساختار سازمانی، فرهنگ و جوسازمانی، ثبات مدیریت ، مقاومت در برابر تغییر) و پیامدها (٢ مقوله : 1.