چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه علی بهزیستی ذهنی، کیفیت زندگی و سبک های هویت با پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی انجام شده است. طرح این پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل یابی علی است. نمونه مورد بررسی 328 نفر پسر دانش آموز پایه اول تا چهارم دبیرستان شهر بندرعباس در سال تحصیلی 94 - 93 می باشند که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزارهای استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بهزیستی ذهنی ) PANAS ( فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ) WHOQOL (، سیاهه تجدید نظر شده سبک های هویت برزونسکی ) ISI6G (، معدل تحصیلی و پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی ) ASEBQ (بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی نشان داد که مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علی بین متغیرهای یاد شده از برازش قابل قبولی برخوردار هستند و همه مسیرهای یاد شده در سطح 0001p >/ معنی دار بودند. به طور کلی، نتایج نشان
داد که بهزیستی ذهنی، کیفیت زندگی و سبک های هویت از طریق خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه معن یدار دارد
خلاصه ماشینی:
ابزارهای استفاده در این پژوهش ، پرسشنامه بهزیستی ذهنی (PANAS) فرم کوتاه پرسشــنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL)، سیاهه تجدید نظر شده ســبک های هویت برزونسکی (ISIG٦)، معدل تحصیلی و پرسشــنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ)بودند.
Karatzias Power& Swanson یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر روند فکری کنونی و آینده زندگی شــغلی و شــخصیتی فرد باشــد، موفقیت های مناسب در هنگام تحصیل می تواند بر ابعاد ذهنی ، شناختی و شخصیتی فرد اثر دیرپایی داشــته باشــد و در روند زندگی آینده نقش مهم و مؤثری را ایفا کند (ظهره وند،١٣٨٩ ).
الگوی پیشنهادی رابطه علی بهزیستی ذهنی ، کیفیت زندگی و سبک های هویت با پیشرفت تحصیلی از طریق خود کارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه از آن جا که نوجوانان به عنوان یکی از اصلی ترین ســرمایه های انســانی جامعه محســوب می شــوند، مطالعه ویژگی های شــخصیتی ، رفتاری و عملکردی آنان در زمینه های مختلف از جمله در مسائل آموزشی و تربیتی و تلاش برای شناسایی و تشخیص عوامل مؤثر و مهم جهت بهبود و اصلاح رفتار آنان ، از ضرورت تحقیقات علوم انسانی از جمله روان شناسی می باشد.
به طور کلی ، هدف اصلی مطالعه حاضر، شــناخت و بررسی رابطه علی بهزیستی ذهنی ، کیفیت زندگی و ســبک های هویت با پیشرفت تحصیلی میانجیگری و نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه می باشد.
این پژوهش با هدف بررســی رابطه علی بهزیســتی ذهنی ،کیفیت زندگی و سبک های هویت با پیشرفت تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.