چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین رابطة بین سبکشناختی» هیجان تحصیلی و عملکرد
درسی در دانشجویان انجام شد. جامعة پژوهش عبارت بود از کلیة دانشجویان مقطع
کارشناسی دانشکد؛ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی که در سال
تحصیلی ۱۳۸۹-۹۰ مشغول تحصیل بودند. گروه نمونة آماری شامل ۱۳۱ نفر از دانشجویان بود
که بهروش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامة کرتون برای سنجش سبک
شناختی (نوگرا/پژوهنده و نوگریز/پذیرنده) و از پرسشنامه هیجان تحصیلی ():۸۳) برای
بررسی هیجانهای تحصیلی در کلاس درس (لذت. امیدواری» غرورء عصبانیت» اضطراب»
شرم» ناامیدی و خستگی) استفاده شد. همچنین» نمرة نهایی دانشجویان در درس روانشناسی
تربیتی بهعنوان شاخص عملکرد درسی لحاظ شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها نتایج نشان
داد: الف) بین سبکشناختی و عملکرد درسی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد؛ ب) بین
هیجان تحصیلی و عملکرد درسی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد؛ پ) بین سبکشناختی و
هیجان تحصیلی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز مژید
آن بود که سبکشناختی و هیجان تحصیلی از قدرت پیشبینی خوبی برای عملکرد درسی
برخوردارند. این نتایج کاربردهایی برای آموزش و یادگیری اثربخش دارد که در مقالة حاضر
به آن پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
از پرسشنامۀ کرتون (KAI)برای سـنجش سـبک شناختی (نوگرا/پژوهنده و نوگریز/پذیرنـده ) و از پرسشـنامۀ هیجـان تحصـیلی (AEQ) بـرای بررسی هیجان های تحصیلی در کلاس درس (لذت ، امیـدواری ، غـرور، عصـبانیت ، اضـطراب ، شرم ، ناامیدی و خستگی ) استفاده شد.
به بیان دیگر، این پژوهش با هدف بررسـی و تعیـین رابطۀ بین سبک شناختی ، هیجان تحصیلی و عملکرد درسی در دانشـجویان انجـام شـد.
براین اساس ، سؤالات پژوهشی زیر مطرح شدند: ١) آیا بین سبک شناختی (نوگریزی و نوگرایی ) و عملکرد درسـی رابطـۀ معنـاداری وجود دارد؟ ٢) آیا بین هیجان های تحصیلی (لذت ، امیدواری ، غرور، عصبانیت ، اضطراب ، شـرم ، ناامیدی و خستگی ) و عملکرد درسی رابطه وجود دارد؟ ٣) آیـا بـین سـبک شـناختی (نـوگریزی و نـوگرایی ) و هیجـان هـای تحصـیلی (لـذت ، امیدواری ، غرور، عصبانیت ، اضطراب ، شرم ، ناامیدی و خستگی ) رابطه وجود دارد؟ ٤) آیا می توان براساس سبک شناختی و هیجان تحصیلی ، عملکـرد درسـی را پـیش بینـی کرد؟ یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان فرایندی پیچیده و تعاملی است کـه مؤلفـه هـای زیادی در کم و کیف و تسهیل یا تسریع آن دخالت و نقش دارنـد.
جدول (١)وضعیت سبک شناختی ، هیجان های تحصیلی و عملکرد درسی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود.
جدول (٢)همبستگی بین سبک شناختی ، هیجان های تحصیلی و عملکرد درسی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
B. (1997) Cognitive style and affect: A comparison of the Kirton adaption-innovation and Schutz's fundamental interpersonal relations orientation-behaviour inventories (KAI and FIRO-B), Personality and Individual Differences, Vol. 23, No. 3, 479- 485.