چکیده:
رویدادها جذابیت مقاصد و یکی از گزارههای کلیدی بازاریابی در ارتقاء اماکن به جهت جذب روزافزون گردشگران محسوب میشوند. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر مطالعه تعیین روابط علی انگیزهها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی با ملاحظه نقش میانجی درگیری ذهنی بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری مورد نظر گردشگران غیرتهرانی حاضر در بازی برگشت، شهرآورد استقلال و پرسپولیس فصل 96- 1395 بودند. نمونه مکفی مبتنی بر نرم افزار PASS (382) نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب و با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3 نیز مورد تحلیل قرار گرفتند. با استناد به یافتههای پژوهش مبنی بر اثرگذاری مستقیم، غیرمستقیم و معنیدار متغیرهای تحقیق، به مسؤولین برگزاری رویداد ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور حفظ و جذب گردشگران در رویداد ورزشی توجهی ویژه بر جنبههای روانشناختی گردشگران داشته باشند؛ زیرا رضایتمندی آنان تا حد زیادی وابسته به این عوامل است.
خلاصه ماشینی:
گيبسون ٥(١٩٩٨)گردشگري ورزشي راسفريمبتنيبراوقات فراغت تعريف کرده است بااين اين خصوصيت که افرادموقتاًازمحل سـکونت خـودخـارج شـده تـادرفعاليـت هـايورزشـي شرکت نمايند يابه تماشايرويدادورزشيبپردازندوياباهدف بازديـد،سـتايش واحتـرام بـه جاذبه هايمرتبط باورزش هايمشهوراقدام به سفرنمايند(گيبسون ،١٩٩٨:٤٩) ازطرفيرويدادهابه عنوان يک محرکمهم درگردشگريمحسوب ميشـوندونقـش مهـم و برجسته اي رادرتوسعه برنامه هايبازاريابيدرمقاصدمختلف ايفاميکنند (گتز٦،٢٠٠٨:٤٠٣)؛ ازاين روگردشگريرويدادبه عنوان يک پديده اجتماعي،فرهنگـي،اقتصـاديناشـيازفعـل و 1.
درواقع رضايت به عنوان يک پاسخ عاطفي(احساسي)بـه يـک تجربـه مصـرف وتفسـيريـک فرآيندازروياروييعملکردادراکشده ازمحصـول وتعـدادمعينـيازاسـتانداردهايمقايسـه مانندانتظارات ،خواسته ها،استانداردها،آرمان هاتعريف شده است (اکريميوخماخن ٢،٢٠١٤: ٢٢٩).
دريکيديگرازپژوهش هايانجام شده که توسط لـيوبلـر(٢٠٠٩)باهـدف بررسـيعوامـل پيش بينيکننده رضايت ونيات رفتاري؛درارتباط بين انگيزه ،درگيـريوکيفيـت خـدمات در بين گردشگران حاضردريک رويدادمحليانجام شد؛محققـان دربخشـيازايـن تحقيـق بيـان کردندکه براساس تجزيه وتحليل داده هادرگيريبررضايت گردشگران اثرمثبت ومعنيداري داشته است .
درمجموع بااستنادبه ادبيات تحقيق ومطالب بيان شـده و نيزاستراتژيطراحيشده مبني برايـن کـه درفرآينـدگردشـگريلازمـه ي رضـايت گردشـگر، درگيـريذهنـيويدررويـداداسـت (بـراون وهمکـاران ،٢٠١٦)؛ازطرفـينيـرويدرونـيو محرکگردشگردرجهت ترغيب به حضورودرگيـريدررويـدادنيـزتحـت تـأثيريعـاملي همچون انگيزه گردشگرميتواندقرارگيرد(وانگ وتانگ ،٢٠١٥)ونيزانگيزه گردشگرخود بطورمستقيم بررضايت گردشگرتأثيرگذاراست (يون ويوزل ،٢٠٠٥)دراين تحقيق به دنبـال پاسخ به اين سؤال هستيم کـه دروهلـه اول اقـدام بـه تبيـين روابـط علـيبـين انگيـزه ورضـايت گردشگران رويدادورزشي(شهرآوردتهران )نماييم ودروهله ي دوم نقش واسطه ايدرگيـري 1.
درتفسيرنتايج مربوط به شاخص پاياييترکيبيوضـريب آلفـايکرونبـاخ براساس نظر(هنسلروهمکاران ،٢٠١٦)نقطه برش موردقبول بيشتراز٠/٧درنظرگرفتـه شـده است که دراين پژوهش اين شرط رعايت شد.
جدول ٤- نتايج ارزيابي روايي واگرا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} دربخش مربوط به معيارهاياصليارزيابيکيفيت مدل ،براساس نتايج جدول ٥شاخص هـايي براي اين منظوردرنظرگرفته شده است .
ازطرفيباتوجه به تجزيه وتحليل صورت گرفته دراين فرضيه براسـاس خروجينرم افزار٢٠درصدازتغييرات درگيريتوسط انگيزه گردشگران رويدادورزشيقابل تبيين است .