چکیده:
تأثیر صنعت گردشگری بر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بر کسی پوشیده نیست. ایجاد اشتغال، به جریان انداختن سرمایه های اقتصادی، افزایش تقاضای سفر خارجی از آثار مثبت گردشگری است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر بر ارتباطات بازاریابی یکپارچه و ارائه راهکارهایی برای بهبود تجربه مشتریان در صنعت گردشگری ساحلی چابهار است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا یک پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگرانی است که آبان 1396 تا شهریور 1397به شهرستان چابهار سفر کردهاند. تعداد نمونه که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند برای گردشگران 385 نفر بودند که در مجموع 400 پرسشنامه پخش شد که 385 پرسشنامه برگردانده شد. به منظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که برای این منظور از دو پرسشنامه محقق ساخته تأثیر ابعاد ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر بهبود تجربه مشتریان در صنعت گردشگری ساحلی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون متناسب آماری (رگرسیون و فریدمن) استفاده شد. طبق یافتههای این پژوهش، متغیر مستقل ارتباطات بازاریابی یکپارچه تأثیر مثبت و معناداری بر متغیر وابسته بهبود تجربه مشتریان دارد.به ترتیب مولفههای پیش برد فروش و بازاریابی مستقیم بر بهبود تجربه مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارند. با توجه به تأثیر مثبت دومولفه پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم لزوم توجه بیش از پیش به انها الزامی می باشد.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر، تحليل عوامل موثر بر ارتباطات بازاريابي يکپارچه و ارائه راهکارهايي براي بهبود تجربه مشتريان در صنعت گردشگري ساحلي چابهار است .
به منظور جمع آوري داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که براي اين منظور از دو پرسشنامه محقق ساخته تأثير ابعاد ارتباطات بازاريابي يکپارچه بر بهبود تجربه مشتريان در صنعت گردشگري ساحلي استفاده شد.
اهميت بررسي IMC و واکاوي مفاهيم تاثيرگذار در بهبود عملکرد ارتباطات بازاريابي و بهبود عملکرد مشتري را ميتوان بدين شکل مطرح کرد: يکپارچگي و هماهنگي کليه ي ابزارها، تکنيک ها و ساز و کارهاي آميخته ارتباطات بازاريابي بر اساس مفاهيم مطرح شده در پژوهش به منظور بهبود عملکرد مشتري، افزايش کارايي و اثربخشي ارتباطات بازاريابي در صنعت گردشگري، ايجاد هم افزايي در عناصر گوناگون آميخته ارتباطات بازاريابي، 1-Integrated Marketing Communication 2 -North Western جلوگيري از هدر دادن منابع مالي و صرفه جويي در اين منابع با استفاده از يکپارچه کردن فعاليت هاي ارتباطي دانست .
هدف کلي اين پژوهش ، تأثير ابعاد ارتباطات بازاريابي يکپارچه بر بهبود تجربه مشتريان در صنعت گردشگري ساحلي ميباشد.
1-Foucata & Robayo 2-Ramsay 3-Kang Liang (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل مفهومي پژوهش جدول ١: پيشينه پژوهش هاي پشتيباني کننده از سازه هاي پژوهش ( محقق ساخته ) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مدل مفهومي پژوهش و جدول ١، سؤالات و فرضيات پژوهش به شرح زير مي - باشد: هدف کلي اين پژوهش ، تأثير ابعاد ارتباطات بازاريابي يکپارچه بر بهبود تجربه مشتريان در صنعت گردشگري ساحلي ميباشد.