چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر جهتگیری بینالمللی کارآفرینی بر عملکرد بین المللی با در نظر داشتن نقش میانجی قابلیت شبکه، استراتژی رقابتی و جهت-گیری بین المللی بازار است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به این خاطر که به بررسی و تحلیل وضع موجود پرداخته است، روش به کارگرفته شده در این پژوهش تحلیلی ـ پیمایشی میباشد. جامعه مورد مطالعه، مدیران و کارکنان شرکت ملّی نفت میباشند (با تحصیلات لیسانس،فوق لیسانس،دکترا) که تعداد آنان 460 نفر می باشد. با توجه به تعداد محدود کارکنان برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران به صورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد و پرسش نامه میان این افراد توزیع گردید. برای جمع آوری دادههای مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخصهای اولیه از منابع کتابخانهای و اینترنتی شامل کتب، مقالات و مطالعات موردی استفاده شد. در آمار استنباطی ابتدا با توجه به ابعاد مورد نظر شاخصها تعیین و استخراج گردیدند. پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف بررسی شد، سپس با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل به بررسی فرضیات پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده تمام فرضیات پذیرفته شدند.
خلاصه ماشینی:
در این راستا عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار است ، جهت گیری بین المللی کارآفرینی یکی از عوامل مهم می باشد بطوریکه با توسعه جهانی شدن ، محیط رقابتی کسب و کارها از سطوح محلی و ملی به سطح جهانی گسترش یافته است .
استفاده از شبکه ها از طریق ایجاد روابط بلندمدت وسیله ای است که شرکت ها از طریق آن میتوانند فعالیت های بین المللی خود را توسعه و گسترش دهند (ریمان ،٢٠١٧)١٠، شرکت هایی که در محیط های پرتلاطم بین المللی امروزی فعالیت می کنند با تقاضاها و نیازهای پیش بینی نشده بیشتری از سوی مشتریان روبرو می شوند، در چنین محیطی توجه به مشتریان و نظارت و مقایسه اقدامات رقبا می تواند به عنوان عاملی مهم در جهت موفقیت یک واحد تجاری به شمار آید.
نظر به اهمیت موضوع ، در این پژوهش ، تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است .
Market orientation, marketing capability, and new product performance: The moderating role of absorptive capacity.
Market orientation, marketing capability, and new product performance: The moderating role of absorptive capacity.
22) slater, f, narver, c,)1994), does competitive environment moderate the market orientation performance relationship?, journal of marketing, 58)1) 23) Brock, J.
یادداشت ها : 1 Brock 2 Rodriguez 3 Thanos 4 schwens 5 Dimitratos 6 Ngo 7 Tavani 8 Mu 9 Dung,Fang 10Riman 11 Kim 12 Rivan 13 Li 14Gabrilsson 15 Kim 16 Slater,Narver 17 Acosta 193