چکیده:
سفرهای دینی نقش بارزی در گردشگری دارند و ارتباط مطلوب میان معنویت و تجاریسازی برند مقاصد گردشگری مذهبی باید از طریق تحلیل جامع منافع ذینفعان هدایت شود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ارتباط معنویت و تجاریسازی برند گردشگری مذهبی در مشهد میباشد که با استفاده از روﻳﻜﺮد ﻛﻴﻔﻲ و دادهﺑﻨﻴﺎد اجرا شده است. ﮔﺮدآوری دادهها مبتنی بر مبانی نظری، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﻲ و انجام مصاحبههای ﻋﻤﻴﻖ، ﺑﺎز، نیمهساختاریافته ﺑﺎ خبرگان بوده که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از روش ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ مستمر در ﻃﻲ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻛﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. نتایج ﻧﺸﺎن داد که 153 مفهوم در تعامل معنویت و تجاریسازی برند در 5 مقوله زمینهای، 5 مقوله علّی، 3 مقوله مداخلهای، 3 مقوله راهبرد، 10 مقوله پیامد و 3 مقوله (ناهمسویی اقدامات کلان ملی با منافع ذینفعان شهری، تضاد درونسازمانی و بینسازمانی و بهینه سازی بخشی) به عنوان موانع اجرای راهبردها وجود دارد.
Religious travels play a significant role in tourism, and the optimal connection between spirituality and commercialization of the brand of religious tourism destinations should be guided by a comprehensive analysis of the stakeholders’ interests. The purpose of the study is to investigate the relationship between spirituality and commercialization of religious tourism brand in Mashhad, using the qualitative approach and grounded theory. Data collection was based on theoretical foundations, the study of upstream documents, and conducted deep, open, semi-structured interviews with experts that were selected purposefully. To analyze the data, a continuous comparison method has been used during three stages of open, axial, and selective coding. The results showed that 153 concepts in the interaction of spirituality and the brand commercialization exist in 5 contextual categories, 5 casual categories, 3 intervention categories, 3 strategic categories, 10 consequence categories and 3 categories of (inconsistency of national macro-measures with the interests of urban stakeholders, intra-organizational and inter-organizational conflict and partial optimization) as barriers to the implementation of strategies.
خلاصه ماشینی:
نقش آفريني معنويت و تجاريسازي در شکل گيري برند مقاصد گردشگري مذهبي با رويکرد داده بنياد علي پورنگ ١، سيد مرتضي غيور باغباني ٢، مرتضي رجوعي ٣، اميد بهبودي 4 تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٨/٥ - تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٠/٨ چکيده سفرهاي ديني نقش بارزي در گردشگري دارند و ارتبـاط مطلـوب ميـان معنويـت و تجـاريسـازي برنـد مقاصـد گردشگري مذهبي بايد از طريق تحليل جامع منافع ذينفعان هدايت شود.
جدول ٢ شرايط علي که منجر به تعامل معنويت و تجاريسازي برند مقاصد گردشگري مذهبي ميگردد به تفکيک مفاهيم و مقوله ها يـا طبقـاتي کـه ايـن مفـاهيم در آن هـا دسـته بنـدي ميشوند را نشان ميدهد.
ايـن نظريـه سازوکاري را بيان ميکنـد کـه از طريـق آن هـا مقاصـد گردشـگري مـذهبي منـافع ذينفعـان را تشخيص داده و با توجه به مؤلفه هاي به دست آمده درصدد ايجاد تعامل معنويت و تجاريسـازي برند مقصد گردشگري مذهبي است .
هدف اين پژوهش واکاوي تعامل معنويت و تجاريسـازي برنـد مقاصـد گردشگري مذهبي در شهر مشهد بود که پس از استخراج مفاهيم از متن مصاحبه هـا و دسـته بنـدي آن ها در قالب مقوله ها، براي تبديل تحليل ها به نظريه ، مقوله هـا بـه طـور مـنظم بـا يکـديگر مـرتبط شده اند.
با بررسي مفاهيم و مقوله هـاي اسـتخراج شـده از مصـاحبه هـا و بـه منظـور بسـط و گسترش قضيه ايجاد تعامل معنويت و تجاريسازي برند مقاصد گردشگري مـذهبي، مـدلي کلـي ارائه گرديد که در شکل ١ نشان داده شده است و بيان ميکند که با تأثير بـر پديـده محـوري کـه همان تعامل معنويت و تجاريسـازي برنـد مقاصـد گردشـگري مـذهبي اسـت ، بـه واسـطه اجـراي راهبردهاي ايجاد تعامل باعث دستيابي به پيامدهاي حاصله از آن مـيگـردد.