چکیده:
امروزه برانگیختگی عاطفی مصرف کننده در میان بازاریابان بسیار پرطرفدار شده است. بر کسی پوشیده نیست که دست گذاشتن روی خاطرات گذشته افراد میتواند ابزاری عالی برای فروش محصولات به آنها باشد. متخصصین تبلیغات همواره سعی کردهاند که محصولاتشان را به خاطرات روزهای ساده و پر آرامش افراد گره بزنند. مکانها و تبلیغات آنها برای جلب بازدیدکنندگان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. لذا هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر نوستالژی درک شده بر دلبستگی به مکان است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام توصیفی پیمایشی است. بدین ترتیب برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. 302 نفر از مشتریان رستوران سنتی "سینی پر" مورد بررسی قرار گرفته و طی آن با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن بود که رابطه بین دلبستگی به مکان و نوستالژی درک شده معنادار میباشد.
Background and Purpose of Research: Today, consumer emotional arousal has become very popular among marketers. It is widely accepted that people’s old memories can serve as an excellent tool to sell products to them. Advertising experts have always tried to tie their products to the memories of simple and relaxing days of people. The places and their advertisement are not an exception. The importance of creating and maintaining a distinct environment is growing among tourism researchers and managers and is considered as a key factor in attracting and satisfying customers as well as increasing financial performance by maximizing revenue and market share in the tourism industry. Therefore, this paper aims to investigate the effect of perceived nostalgia on place attachment. Research method: in terms of purpose this research is applied and in terms of method it is descriptive-survey. A questionnaire was used for data collection in which 302 customers of “Sini Por” traditional restaurant were analyzed using structural equations technique and Smart PLS software.
خلاصه ماشینی:
بازاريابان خواستار خريد مجدد برندي منحصربه فرد هستند که اين موضوع هنگامي رخ 1 ميدهد که مصرف کنندگان روابط عاطفي عميقي با برندها را توسعه دهند (گريسف و نگوين ، ٢٠١١) و درواقع به برند دل بسته گردند، دل بستگي محبتي است که يک فرد را به شخص يا شئ ديگر متصل ميکند (برنارد٢ ٢٠٠٣، ص ٥٣)، در يک بازار رقابتي، کسب وکارهايي که محصولات و خدمات مشابهي ارائه ميکنند (مانند کافيشاپ ها، رستوران ها)، در تلاش براي طراحي استراتژيهاي جديدي هستند که مزيت رقابتي ايجاد نمايند و وفاداري مشتريان خود را حفظ کنند (جانگ و همکاران ٣، ٢٠١٥) اين موضوع ميتواند به عنوان يک ابزار بازاريابي مهم به وسيله تأثير بر پاسخ هاي همچون نگرش ها، احساسات ، قيمت برداشت شده ، مفاهيم ارزشي، رضايت و رفتار مشتريان نقش ايفا کند (ريوو و هان ٢٠١١،٤).
چنين توجهي حتي ممکن است در صنعت گردشگري بسيار ضروريتر باشد ازآنجاييکه محصولاتش داراي ذاتي نامحسوس است (هيونگ و گوو٢٠١٢،٥)، با توجه به پيچيده بودن خدمات گردشگري بنابراين رستوران ها که بخش بزرگي از اين صنعت را شکل ميدهند نه تنها بايد روي کيفيت غذا تمرکز کنند بلکه بايد عناصر ديگري که موجب ايجاد پيوندهاي عاطفي و درنتيجه دل بستگي به مکان ميگردد را نيز در نظر داشته باشند.
در اين راستا پژوهش حاضر به بررسي تأثير نوستالژي درک شده در فضاهاي خدماتي بر دل بستگي به مکان در فضاي خدماتي پرداخته است .
The role of the rural tourism experience economy in place attachment and behavioral intentions.