چکیده:
فستیوالهای ورزشی سنتی به عنوان بارزترین نماد ارزشهای فرهنگی، به جدیدترین فرصتهای گردشگری در دهه اخیر تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی کیفی گردشگری فستسوالهای سنتی میباشد. ساختار پژوهش از نوع اکتشافی است. جامعه کیفی تحقیق شامل 35n= نفر از کارشناسان و متخصصان خبره و فعال سازمانهای متولی گردشگری ورزشی و ساکنان بومی آگاه جوامع میزبان میباشد که بر مبنای نمونهگیری قضاوتی و گوله برفی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبات نیمه سازمان یافته و تشکیل گروه کانونی استفاده گردید. پس از کدگذاری اولیه مفاهیم و طبقهبندی مقولهها، تعداد هشت مولفه در قالب پتانسیلهای انسانی و پتانسیلهای طبیعی – ورزشی شناسایی گردید که از بین آنها با توجه به تواتر کدهای ثبت شده و اظهارات گروه کانونی عامل برگزاری فستیوالهای سنتی و فرصت به نمایش گذاشتن و تبادلات ارزشهای فرهنگی جوامع میزبان مهمترین شاخصههای پژوهش حاضر بود.
Traditional sports festivals as the most prominent symbol of cultural values have become the newest tourism opportunity in the last decade. Therefore, this study aims to design a qualitative tourism model of traditional festivals based on Grounded Theory strategy. The research structure is of the exploratory type, which has a qualitative approach. The qualitative research population consisted of 35 experts and specialists active in sports tourism organizations and informed residents of the host communities, who were selected by targeted sampling and based on judgmental sampling. To collect data, semi-structured interviews, and the formation of a focus group were used. After the initial coding of concepts and classification of categories, eight components were identified in the form of human potentials and natural-sports potentials among which, according to the frequency of the registered codes and the statements of the focus group, the most important features of the present study were the holding of traditional festivals and the opportunity to display and exchange cultural values of the host communities. Therefore, using local festivals as a tool for tourism development is a new and efficient approach. Thus, according to the current research model, by emphasizing the cultural values of traditional sports festivals, these places can be considered as the top hub of traditional sports festivals.
خلاصه ماشینی:
مقدمه در دهه اخير، پيوند بين ارزش هاي فرهنگي و جشنواره هاي ورزشي جوامع ، فرصت جديدي از گردشگري را تحت عنوان گردشگري ورزش هاي سنتي ١ پديدار کرده است به نحوي که هر زمان بتوان پيوندي منطقي بين فعاليت هاي ورزشي ناشي از آداب ورسوم جوامع با جذابيت هاي طبيعي به وجود آورد، ميتوان از مزاياي متعدد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ناشي از حضور گردشگران جهت توسعه و بهبود سطح زندگي افراد بهره برد (حسين پور و اديال باف ،١٣٩٣).
از سوي ديگر مطالعه وضعيت صنعت گردشگري ورزش هاي سنتي در کشورهاي پيشرو از قبيل اسپانيا، پرتقال و ايتاليا مؤيد آن است که به منظور ايجاد بستر مطلوب جهت بهره برداري از منافع متعدد اقتصادي اين بخش ، ضمن حفظ شکل اوليه و اصلي اين جشنواره ها، مي توان با برقراري مديريت پايين به بالا٦ با رويکرد بخشي، علاوه بر واگذاري مسئوليت برگزاري اين جشنواره ها ٧ به کميته هاي محلي، هماهنگي بين سازمان هاي متولي امري ضروري است (کنلي و کريستين ، 1.
در ايران نيز شهرياري و همکاران (١٣٩٤)، با اشاره بر وجود جشنواره هاي ورزشي سنتي متعدد و همچنين برخورداري از مناظر طبيعي در استان ها شمالي کشور، به لزوم تشکيل اتحاد استراتژيک ورزش بين سازمان هاي دولتي و نهادهاي محلي به منظور ظرفيت سازي جهت توسعه گردشگري ورزشي و تبديل اين منطق به قطب گردشگري ورزش هاي سنتي تأکيد داشته اند؛ اما در چند سال اخير، علاوه بر کشورهاي اروپايي، در حوزه جغرافيايي بخش آسيا و خاورميانه نيز کشورهاي زيادي با توسعه زيرساخت هاي لازم در اين صنعت و توجه بيشتر به ظرفيت هاي بالقوه موجود در جشنواره هاي ورزشي سنتي در برنامه هاي توسعه مناطق ، توانسته اند به برندهاي برتر گردشگري مبدل شوند.