چکیده:
با توجه به اهمیت بازار و نقش هنجارها و ارزشها در کنترل آن در تحقیق حاضر به بررسی محیطهای مؤثر بر هنجارهای اخلاقی بازاریابی پرداختهشده است که باهدف بررسی عوامل محیطی مؤثر بر نظام بازاریابی اخلاقی بر اساس مدل پیرس و رابینسون مبتنی بر رهیافت اسلامی– ایرانی با تأکید بر صنایع غذایی استان اصفهان انجامیافته است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است و در زمره مطالعات میدانی قرار دارد. در این تحقیق از روش کتابخانهای برای تهیه ادبیات تحقیق و از روش دلفی مبتنی بر تحقیقات میدانی و ابزار پرسشنامه، برای جمعآوری دادههای آماری استفادهشده است. پرسشنامهی پژوهش بر اساس مؤلفههای بازاریابی اخلاقی با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی مبتنی بر محیطها و هنجارها تدوین گردیده و روایی پرسشنامه به روش محتوایی توسط متخصصان و به روش صوری توسط تعدادی از افراد جامعه آماری و به روش آماری تحلیل عاملی مرتبه اول تائید شده است. پایایی کل پرسشنامه با آلفای کرونباخ 810/0 تائید گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل 30 نفر از اعضای هیئتعلمی و متخصصین بازاریابی بهعنوان خبرگان در روش دلفی و 1660 نفر از مدیران ارشد، مدیران اجرایی و مدیران بازاریابی و فروش صنایع غذایی استان اصفهان بودند. حجم نمونهی مورد تحلیل براساس فرمول کوکران 315 نفر براورد گردید. در تحلیل دادههای آماری از دو روش آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزارهای SPSS ، LISREL و PLS استفادهشده است. نتایج و یافتههای تحلیل دادهها نشان داد که؛ محیط وظیفهای سازمان بر کلیه هنجارها تأثیر معنیدار داشت. محیط داخلی سازمان بر کلیه هنجارها بهجز هنجارهای اجتماعی و هنجارهای مذهبی تأثیر معنیدار داشت و محیط دوردست سازمان بر کلیه هنجارها بهجز هنجارهای فردی، تأثیر معنیدار داشت.
Due to the importance of the market and the role of norms and values in controlling it, the present study examines the environments affecting the ethical norms of marketing. Emphasis has been placed on the food industry in Isfahan province. The present study, in terms of practical purpose and in terms of nature, is descriptive-predictive of correlational type and is among the field studies. In this research, library method has been used to prepare research literature and Delphi method based on field research and questionnaire tools have been used to collect statistical data. The research questionnaire was compiled based on the components of ethical marketing according to the Iranian Islamic culture based on environments and norms and the validity of the questionnaire by content method by experts and formally by a number of statistical population and statistical method of factor analysis. Confirmed. The reliability of the whole questionnaire was confirmed with Cronbach's alpha of 0.810. The statistical population of this study included 30 members of the scientific board and marketing specialists as experts in the Delphi method and 1660 senior managers, executive managers and managers of marketing and sales of food industry in Isfahan province. The volume of the sample was estimated to be 315 according to the Cochran's formula. In the analysis of statistical data, two methods of descriptive and inferential statistics have been used in SPSS, LISREL and PLS software environments. The results and findings of the data analysis showed that; The organizational environment of the organization had a significant effect on all norms. The internal environment of the organization had a significant effect on all norms except social norms and religious norms, and the remote environment of the organization had a significant effect on all norms except individual norms.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش فرض بر این است که محیط های گوناگونی مثل محیط وظیفه ای ، داخلی و دوردســت ســازمان بر هنجارهای بازاریابی اخلاقی که شــامل هنجارهای اجتماعی ، ســازمانی ، ســبز، فردی ، آمیخته ی بازاریابی ٣ و مذهبی می باشــد، اثرگذار اســت و رعایت این هنجارها که همان الزامات اســـتقرار نظام بازاریابی اخلاقی هســـتند منجر به ایجاد نظام بازاریابی اخلاقی در سازمان می گردد، درنتیجه پژوهش گر سعی دارد تأثیرگذاری این عوامل را باهم و در قالب یک مدل جامع در فرهنگ ایرانی اسلامی به نمایش بگذارد.
نتایج نشان داد از میان متغیرهای موردنظر شایسته سالاری ، سبک مدیریت و شرایط محیط کاری با اخلاق کار همبستگی مثبت دارند(محمدخانی و دیگران ،١٣٩٢، ١٥١)، کریمی و دوبینسکی (٢٠١٤)تأثیر مذهبی بودن بر ادراکات اخلاقی خرده فروشان را بررسی نمودند و نشان دادند که توصــیف رفتارهای اخلاقی فروشــنده در بازار ایرانی مشــابه با بقیه ی بازارها با چالش روبرو اســت و فرهنگ ایرانی به صورت چشمگیری تحت تأثیر مذهب است (کریمی و دوبینسکی ١٤٥،٢٠١٤،١٠) و اما دیدگاه اســتفاده شــده در این تحقیق در رابطه با عوامل مؤثر، دیدگاه پیرس و رابینســون می باشــد، که محیط وظیفه ای ، محیط ســازمانی و محیط دوردســت ١١ را شــامل می شــود.
جدول ٣ : نتایج معادلات ساختاری در بررسی فرضیه های پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج مندرج در جدول (٣) نشــان می دهد که ، در بررســی و آزمون فرضــیه ی اول پژوهش ، نتایج معادله ساختاری پژوهش نشان داد که ، محیط وظیفه ای سازمان بر هنجارهای اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
در بررسی و آزمون فرضیه ی یازدهم پژوهش ، نتایج معادله ساختاری پژوهش نشان داد که ، محیط داخلی سازمان بر هنجارهای آمیخته ی بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری دارد.