چکیده:
قدرت بازار بهعنوان توانایی تنظیم قیمتی بالاتر از هزینه نهایی بهصورت سودآور، تعریف شده و از نظر تجربی بخش عمدهای از مطالعات را در قالب الگوهای ساختاری و غیرساختاری طی سالهای اخیر به خود اختصاص داده است. از اینرو هدف اصلی این مطالعه ارزیابی قدرت رقابتی در 18 بانک خصوصی و دولتی ایران با بهرهگیری از سه نوع متفاوت معادلات درآمدی و قیمتی مربوط به مدل پانزار- راس (حالتهای مقیاسبندیشده یا مقیاسبندینشده) طی سالهای 1396-1387و سپس مشخص نمودن نوع بازار برای بانکهای مورد مطالعه میباشد. نتایج حاصل از برآورد نشان داد که قدرت بازاری محاسبه شده برابر با 59/0 بوده که دلالت بر رقابت انحصاری بانکها داشته و لحاظ اثر مقیاس (اندازه بانکها)، سبب رقابتیتر نشاندادن این صنعت میشود. همچنین متغیرهای توضیحی قدرت بازاری و نسبت حقوق صاحبان سهام به داراییهای کل دارای اثرگذاری مثبت و معنیدار بر درآمد کل بانکها در دوره مورد بررسی میباشند.
The evaluation of market competition is one of the main issues in the industrial and monetary economics. So, the main objective of this article is to estimate the banking market structure in private and governmental banks during the period of 2006-2017. For achieving this purpose, at the first step we computed the banking sector's market competition by Panzar-Rosse approach. In the second step we evaluated the impact of market competition on total revenue of banks by using dynamic panel data regression with generalized method of moment approach. The results of model estimation indicated that the market competition in thesae banks has been estimated over the 0.59. Henve, the market structure is similar to incomplete competition. Moreover, the lag of total revenue and equity return have positive and wage rate has negative impact on total revenue of banks during the period of study. Keywords: Market Competition, Banking System, Private and Government Owened Bank's. Panzar and Rosse Approach
خلاصه ماشینی:
ارزیابی قدرت رقابتی در نظام بانکداری ایران (رهیافت پانزار و راس ) حسین شریفی نیا١ هوشنگ مؤمنی وصالیان ٢ تاریخ دریافت مقاله : ٩٨/٠٨/٠٥ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٨/١٠/١٤ علیرضا دقیقی اصلی ٣ مرجان دامن کشیده ٤ مجید فشاری ٥ چکیده قدرت بازار به عنوان توانایی تنظیم قیمتی بالاتر از هزینه نهایی به صورت سودآور، تعریف شده و از نظر تجربی بخش عمده ای از مطالعات را در قالب الگوهای ساختاری و غیرساختاری طی سال های اخیر به خود اختصاص داده است .
از اینرو هدف اصلی این مطالعه ارزیابی قدرت رقابتی در ١٨ بانک خصوصی و دولتی ایران با بهره گیری از ســـه نوع متفاوت معادلات درآمدی و قیمتی مربوط به مدل پانزار- راس (حالت های مقیاس بندی شده یا مقیاس بندی نشده ) طی سال های ١٣٩٦-١٣٨٧و سپس مشخص نمودن نوع بازار برای بانک های مورد مطالعه می باشد.
پانزار و راس (١٩٩٧) نشان دادند که می توان از مجموع کشش های قیمتی نهاده که به صورت زیر مشخص است ، به عنوان معیاری برای ارزیابی ساختار رقابتی بازار استفاده کرد: (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه فوق ، ارزش معیار H برای انحصار کلاسیکی یا انحصارچندجانبه با تبانی منفی ، عددی ١۶٨ بین صفر و یک برای ساختار رقابت انحصاری و برابر با یک برای بنگاه رقابتی گیرنده قیمت در تعادل بلندمدت است .
J. (1989), 'The role of potential competition in industrial organization', Journal of Economic Perspectives, vol.
N. (1987), 'Testing for "monopoly" equilibrium', Journal of Industrial Economics, vol.