چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل ارتباط بین هوش معنوی و نگرش به کسب وکار در دانشجویان انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه ولایت به تعداد 500 نفر بوده و نمونه آماری به تعداد 217 نفر با روش تصادفی و استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید. از پرسشنامههای استاندارد هوش معنوی (کینگ و دسیکو، 2009) و نگرش به کسب و کار (آشن و همکاران، 1998) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش انجام کار از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. به منظور تایید مدل تحقیق از مدل معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تاییدی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام در نرم افزارهای AMOS 23 و SPSS 23 استفاده گردید. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت معنادار بین هوش معنوی و نگرش به کسب و کار میباشد. همچنین، تایید شد که بین تمامی ابعاد هوش معنوی با نگرش به کسب و کار رابطه مثبت معنادار وجود دارد و از میان چهار بعد هوش معنوی، بعد "تفکر انتقادی وجودی" در تبیین نگرش دانشجویان به کسب و کار نقش دارد.
The purpose of this study was to explain the relationship between spiritual intelligence and business attitude in students. The statistical population consisted of all students of Management and Accounting Department in Velayat University, numbered 500. 217 students were selected as research sample using Morgan table. Spiritual intelligence (King & Deccico, 2009) and business attitude (Aution et al., 1998) standard questionnaires were used to collect data. This applied research is in descriptive-survey type. Cronbach's alpha test was used to determine the reliability of the questionnaires. In order to confirm the research model, the Structural Equation Modelling was used and Confirmatory Factor Analysis, Pearson Correlation test and Stepwise Regression in SPSS 23 and AMOS 23 software were applied for analyzing the data. The results indicated a significant positive relationship between spiritual intelligence and business attitude. It was also confirmed that there was a significant positive relationship between all aspects of spiritual intelligence and attitude to business; and among the four dimensions of spiritual intelligence, "Existential Critical Thinking" plays a role in explaining students' attitude to business.
خلاصه ماشینی:
٦. سونیتا و آنتوان ٢٩ (٢٠١٥) در پژوهشی توصیفی - همبستگی و با استفاده از روش های تحلیل عاملی ، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری به بررسی تأثیر هوش معنوی بر موفقیت فردی و سازمانی ٢٧٧ کارآفرینان شاغل در حوزه کسب و کارهای خانوادگی در صنعت خرده فروشی و خدمات در منطقه مالابار هندوستان پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین هوش معنوی و موفقیت کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد.
یافته های استنباطی : فرضیه اصلی پژوهش : بین هوش معنوی و نگرش به کسب و کار در دانشجویان ارتباط معنادار وجود دارد.
جدول ٦ : نتایج آزمون رگرسیون گام به گام (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین هوش معنوی و نگرش به کسب و کار در دانشجویان می باشد.
The impact of desirability and feasibility on entrepreneurial intentions: a structural equation model, International Entrepreneurship Management Journal, Vol. 4, pp.
9 Zohar 10 Alfred Binet 11 Stevens 12 Emmons 13 Amram 14 King & DeCicco 15 Robinson et al.
18 Fayolle & Liñán ٢٩٢ 19 Porter 20 Fritsch 21 Baumol 22 Ratten 23 Vanwyk & Boshoff 24 Lindsay 25 Yamachi & Templer 26 Shaol 27 Mohammad Said et al.
28 Turker & Selcuk 29 Sunita & Anthuvan 30 Musrifah & Islam 31 Tajpour & Salamzadeh 32 Raco et al.
34 Byrne 35 Interval of Standard Deviation from the Mean 36 Judge & Douglas 37 Rulindo & Pramanik 38 Henley 39 Wigglesworth 40 Walker 41 Ang & Dyne 42 James 43 Hatcher & Spencer 44 Rosenberg et al.