چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی وضعیت موجود موانع سازمانی موثر بر اجرای کارآمد استراتژی در دانشگاهها و مراکز آموزشعالی انجام گرفت. برایناساس از طرح چند مطالعهای یعنی ترکیب روشهای مضمونیابی، مطالعه موردی کیفی و پیمایش استفاده گردید. در مطالعه اوّل؛ با استفاده از روش مضمونیابی، مطالعات صورت گرفته در حوزه اجرای استراتژی در پایگاههای علمی معتبر با رویکرد هدفمند موردبررسی قرار گرفته و تحلیل گردید. در مطالعه دوم با بهرهگیری از مطالعه موردی کیفی نیز دیدگاهها و تجارب 15 نفر از مدیران دانشگاه شیراز با رویکرد هدفمند و معیار اشباع نظری و از طریق مصاحبه نیمهساختند، موردبررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، داده ها تحلیل شدند. همچنین در مطالعه سوّم و در بخش ارزیابی، وضعیت موانع کلیدی موثر بر اجرای کارآمد راهبردی در پنج دانشگاه برتر کشور با استفاده از روش پیمایشی دیدگاه 366 نفر از مدیران میانی سنجیده شده است. یافته های حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که موانع سازمانی متعددی ازجمله موانع مربوط به رهبری دانشگاهی، ماهیّت استراتژی، فرهنگ دانشگاهی، منابع مالی، فناوری، ارتباطات، پایش استراتژی، ساختار و منابع انسانی اجرای استراتژی در دانشگاههای بزرگ کشور را متاثر کرده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در دانشگاه تهران، فرهنگ دانشگاهی؛ در دانشگاه شیراز، فرهنگ دانشگاهی؛ در دانشگاه امیرکبیر، ساختار؛ در دانشگاه علم و صنعت، منابع انسانی و در دانشگاه شریف، ساختار؛ مهمترین موانع سازمانی اجرای کارآمد استراتژی دانشگاهی به شمار میروند.
The purpose of this study was to identify and evaluate the current status of organizational barriers affecting the implementation of strategy in public universities. For that reason, a multi-study design was used by a combination of review scoping, a qualitative case study and a survey. At the first study, we used review scoping, and analyzed studies in strategy implementation. The studies were selected with purposeful sampling from the scientific databases. At the second study by using a qualitative case study, views of 15 managers of Shiraz University were considered through semi-structured interviews and then data were analyzed using thematic analysis technique. Likewise, at the third study and the evaluation section, the status of key barriers to effective strategy implementation in the top five universities in the country has been assessed by using a survey method. Findings of the study indicated that numerous organizational barriers including academic leadership, the nature of strategy, academic culture, financial resources, technology, communication, strategy monitoring, structure and human resources in the public universities that have affected Strategy Implementation. The results also revealed that Academic cultureat Tehran University and Shiraz University,structureat Amirkabir UniversityandSharif University,and human resourcesat Science and Technology University,were the most important barriers to strategy implementation.
خلاصه ماشینی:
ازاین رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی وضعیت موجود موانع سازمانی موثر بر اجرای کارآمد استراتژی در دانشگاه های دولتی برتر ایران براساس رویکرد چندمطالعه ای در پی پاسخگویی به این پرسش ها خواهد بود:١).
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مهمترین عوامل موثر بر اجرای موفقیت آمیز اجرای استراتژی ها در مراکز آموزش عالی ، فرهنگ سازمانی ، توسعه منابع انسانی ، مهارت های مدیریتی ، محیط بیرونی و همچنین ساختار سازمانی میباشند[١١].
همچنین مضمون - یابی، زمانی که ادبیات موضوعی خاص ، هنوز به صورت جامع بررسی نشده است و یا نتایج پیچیده و ناهمگنی را نشان میدهد[١٨]، میتواند مطابق پنج مرحله ؛ ١) شناسایی سوالات پژوهش ٢) شناسایی مطالعات (پژوهش ها) مربوطه ٣) انتخاب مطالعات ٤) استخراج داده ها و اطلاعات ٥) گردآوری ، خلاصه و گزارش نتایج ، برای بررسی دقیق تر و نظام مند شواهد مورد استفاده قرار گیرد [١٧] مضمون یابی در پژوهش حاضر؛ به منظور مرور، تحلیل و ارزیابی "موانع سازمانی اجرای استراتژی در آموزش عالی کشور" در ادبیات و پیشینه موجود و همچنین خلاصه و ارائه نتایج حاصل از این مرور و تحلیل ، صورت گرفته است و برای انجام آن، از مراحل پنج گانه آرکسی و اومالی (٢٠٠٥) که از مناسب ترین روش های بررسی و مرور ادبیات پژوهش محسوب میشود، استفاده گردیده است (جدول ١).
1. scoping review 122 (رجوع شود به تصویر صفحه) 123 (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول ١ مشاهده میکنید؛ براساس پیشینه و ادبیات مربوطه ، موانع سازمانی متعددی اجرای استراتژی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را تحت تأثیر قرار داده 124 است .
Role of Strategic Leadership on Strategy Implementation in Public Universities in Kenya- A Case Study of JKUAT Main Campus, international journal of innovative research & development,.
Conceptual Frameworks for Strategy Implementation: A Literature Review, Journal of Management Research,.