چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مؤلفه های دانشگاه مستقل در کشورهای منتخب در ایران و سه کشور موفق جهان صورت گرفته است. در این پژوهش مؤلفه های دانشگاه مستقل با استفاده از روش های کیفی از نوع داده بنیاد و شیوه ی تطبیقی به ویژه روش چهار مرحله ای برودی، کدگذاری، تجزیه و تحلیل، تفسیر اطلاعات، خلاصه بندی و مقوله بندی آن ها و با کمک از نرم افزار MAXQDApro12 استخراج شد. جامعه پژوهش شامل متون و مقالات ایران و کشورهایی که در زمینه موضوع دانشگاه مستقل فعالیت داشتند. ایران و کشورهای انگلستان، استرالیا و چین به عنوان نمونة هدفمند انتخاب شدند. در مجموع114 مؤلفة برای دانشگاه مستقل شناسایی شد. که مؤلفه های کشور انگلستان97 مورد، استرالیا 34 مورد، چین28 مورد و جمهوری اسلامی ایران 26 مورد است. بین مؤلفه های دانشگاه مستقل در کشور ایران و کشورهای منتخب، شباهت کمی وجود دارد. با استفاده از جبر بولین مسیر ایجاد دانشگاه مستقل بر گرفته از کشور انگلستان پیشنهاد شد. و مؤلفه های استقلال سازمانی دانشگاه، استقلال مالی دانشگاه، استقلال آکادمیک دانشگاه، استقلال منابع انسانی دانشگا، پاسخ گویی به جامعه ، آزادی در انتخاب ساختار و تشکیلات اداری دانشکده ها ، آزادی تصمیم گیری در مورد آغاز و خاتمه برنامه های آموزشی ، آزادی تصمیم گیری در مورد برنامه ریزی درسی دانشجویان، تصمیم گیری در مورد تعداد کلی دانشجویان داخلی و خارجی، استقلال مدیریت هزینه کردن دانشگاه، تمرکز زدایی مالی دانشکده ها، آزادی انتشار به عنوان شروط علی لازم دانشگاه مستقل هستند.
The purpose of this study was to compare the components of autonomy university in selected countries in Iran and three successful countries in the world. In this research, the components of autonomy university are analyzed using qualitative methods of data base type and comparative method, in particular four-step method of brody, coding, analysis, interpretation of information, summarizing and categorizing them and with the help of soft MAXQDApro12 software extracted. The research population consisted of Iranian texts and articles and the countries that were active in the field of autonomy university. Iran and the UK, Australia and China were selected as the target sample. A total of 114 components were identified for the autonomy university. The United Kingdom has 97 cases, Australia 34 cases, China 28 cases and the Islamic Republic of Iran 26 cases. There is little similarity between the components of autonomy university in Iran and selected countries. The use of Boolean algebra suggested the creation of an autonomy university in England. And the components of university organizational independence, university financial autonomy, academic autonomy, university human resources autonomence, community accountability, freedom to choose colleges and administrative structures, freedom to decide on beginning and ending educational programs, decision making freedom Students' curriculum planning, decision-making about the total number of internal and external students, autonomy of university cost management, financial decentralization of colleges, freedom of management to create new business environments, recruitment through student tuition fees, , a Zadi publishing is a necessary condition for an autonomy university.
خلاصه ماشینی:
و مؤلفه هاي استقلال سازماني دانشگاه ، استقلال مالي دانشگاه ، استقلال آکادميک دانشگاه ، استقلال منابع انساني دانشگا، پاسخ گويي به جامعه ، آزادي در انتخاب ساختار و تشکيلات اداري دانشکده ها، آزادي تصميم گيري در مورد آغاز و خاتمه برنامه هاي آموزشي، آزادي تصميم گيري در مورد برنامه ريزي درسي دانشجويان ، تصميم گيري در مورد تعداد کلي دانشجويان داخلي و خارجي، استقلال مديريت هزينه کردن دانشگاه ، تمرکز زدايي مالي دانشکده ها، آزادي مديريت در ايجاد محيط کسب و کار جديد، جذب منابع از طريق شهريه هاي دانشجويان ، توانايي تصميم گيري در اولويت هاي پژوهشي دانشگاه ، آزادي انتشار به عنوان شروط علي لازم دانشگاه مستقل هستند.
لازم است حداقل يک گام از نظر دانش ، علوم و فنون و الگوهاي رفتاري از بقيۀ نهادها جلوتر باشند و نظر به نقش دانشگاه ها در پاسخ گويي به نيازها و انتظارات اجتماعي و جهاني، ايجاب ميکند که آموزش عالي و سازمآن هاي آموزشي به طور مداوم کيفيت فرايند و فعاليت هاي خود را بهبود بخشند (پهلوان ، ١٣٩٤).
مسئله ي رايجي که امروزه در آموزش عالي وجود دارد اين است که دانشگاه هاي دولتي از «عدم استقلال » رنج ميبرند؛ زيرا اغلب مؤسسات ، معمولاً توسط دولت ايجاد شده و تحت کنترل دولت نيز هستند.
با کمي تأمل در مطالعات انجام شده براي مواجه شدن با چالش هاي دانشگاه ها، مهم ترين اولويت ها حرکت آن ها به سمت مستقل شدن است ، که به نظر ميرسد نيازمند مطالعه و شناسايي مؤلفه هاي استقلال دانشگاهي در کشورهاي موفق ، تجارب و مطالعات تجربي آن ها در اين زمينه باشد.