چکیده:
هدف پژوهش شناسایی عوامل وشاخصهای اخلاق حرفه ای مدیران مدارس دوره متوسطه شهر تهران براساس آموزه های دینی بوده و روش پژوهش بصورت آمیخته و با توجه به مصاحبه با خبرگان بوده است. نمونه پژوهش شامل16 نفر از خبرگان بوده که با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و از ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا بر اساس ادبیات نظری و پژوهشی عوامل و شاخصها شناسایی شده و خبرگان آنها را بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت از نظر اهمیت درجه بندی نمودند و همچنین مواردی در پاسخ به سوال باز مطرح نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون tتک نمونه ای انجام و نتایج سوال باز با نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر از منظر خبرگان و افراد صاحبنظر عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای مدیران مدارس در قالب 7 عامل و 66 شاخص شناسایی گردید. این عوامل عبارتند از: 1.عامل فردی 2. عامل اجتماعی 3. عامل اخلاقی4. عامل فنی-تخصصی 5.عامل پژوهشی6. عامل اقتصادی7.عامل حقوقی.
The purpose of this study was to identify the factors and characteristics of professional high school principals in Tehran based on religious teachings. The research method was mixed and according to interviews with experts. The sample consisted of 16 experts who were selected by purposeful sampling and snowball sampling and semi-structured interviews were used to collect data. In this study, factors and indices were identified based on theoretical and research literature and experts rated them on a 5-point Likert scale for importance and also raised questions in response to open-ended questions. Data were analyzed using mean, standard deviation and one-sample t-test and the results of open-ended question were analyzed with MAXQDA software. Based on the findings of this study, 7 factors and 66 indicators were identified from the viewpoint of experts and experts on factors affecting the professional ethics of school principals. These factors are: 1. Individual factor 2. Social factor 3. Ethical factor 4. Technical-specialized factor 5. Research factor 6. Economic Factor. Legal Fact.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري کليه کتب و پژوهش ها و مقالات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش و استادان دانشگاه ، افراد خبره و صاحبنظر در حوزه اخلاق حرفه اي و تمامي مديران مدارس متوسطه شهرتهران در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ بود.
با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر از منظر خبرگان و افراد صاحبنظر عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه اي مديران مدارس در قالب ٧ عامل و ٦٦ شاخص شناسايي گرديد.
اگر بخواهيم سابقه اخلاق حرفه اي دراسلام را بررسي نماييم ، اين نکته براي ما روشن ميشود که دين ما آميخته با اخلاق است شيوه مديريت پيامبر اکرم (ص ) که حکومت اسلامي تشکيل دادند برپايه اخلاق است و درحديثي هدف ازبعثت خودشان را اينچنين ميفرمايند: " اني بعثت لاتمم مکارم الاخلاق " من براي تکميل فضايل اخلاقي مبعوث شدم ، همچنين بررسيهاي انجام شده در نهج البلاغه و سيره معصومين (عليهم السلام ) نيزاين مطلب را بدرستي تأييد مينمايد (محمدي، ١٣٩٢).
جامعه آماري پژوهش شامل کليه کتب و پژوهش ها و مقالات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش و استادان دانشگاه ، افراد خبره و صاحبنظر در حوزه اخلاق حرفه اي و تمامي مديران مدارس متوسطه شهرتهران در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري با عنايت به يافته هاي پژوهش حاضر از منظر خبرگان و افراد صاحبنظر عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه اي مديران مدارس متوسطه در قالب ٧ عامل و ٦٦ شاخص شناسايي گرديد.