چکیده:
این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند در سال تحصیلی 99-98 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی یک مدرسه بهعنوان نمونه جهت اجرای پژوهش انتخاب شد و دانشآموزان آن بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدهاند. جهت سنجش نگرش کودکان از پرسشنامه تریهیرن (2003) و جهت سنجش متغیر یادگیری از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزارها توسط متخصصان تأیید شد و پایایی ابزار نگرش با استفاده از آلفای کرونباخ 0.88 و پایایی ابزار یادگیری با استفاده از روش کودر-ریچاردسون 0.89 بدست آمد. قبل از اجرای پژوهش، از هر دو گروه پیشآزمون یادگیری بهعمل آمد، گروه آزمایش آموزش مهارت زبانآموزی را از طریق نرمافزار کودک نابغه دریافت کردند و گروه کنترل این مهارت را بهصورت متداول آموزش دیدند. بعد از اجرای دورهها، پسآزمون یادگیری و همچنین پسآزمون نگرش اخذ شد. آموزش مهارت زبانآموزی در 16 جلسه انجام شد. دادهها با استفاده از روش تی مستقل و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نرمافزار چندرسانهای کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبانآموزی تأثیر مثبت دارد (P=0.001≤0.05)، همچنین استفاده از این نرمافزار یادگیری کودکان در مهارت زبانآموزی را ارتقاء میدهد (P=0.001≤0.05). براین اساس، توصیه میشود مدارس پیشدبستانی از نرمافزار کودک نابغه برای ارتقای مهارت زبانآموزی کودکان استفاده کنند.
The main aim of current research was to evaluate the effectiveness of Genius Baby Instructional Multimedia Software on attitude and learning of Language skills in Preschool children. The research method was semi-experimental and its design was pretest-posttest with control group. Its statistical population were included all Preschool children from Marand city in the 2019-2020, Which a school was selected as a sample for the research using random cluster sampling method, its students randomly assigned to two experimental groups (N=15) and control group (N=15). The Trehearne’s (2003) Inventory was used to assess the attitude of preschool, and, also a researcher-made learning test tool was used to measure the learning variable. The validity of the tools was confirmed by experts. the using Cronbach's alpha and the Kuder-Richardson method, the reliability of the attitude tool and the learning tool was calculated 0.88 and 0.89 respectively. Prior to the study, Pre-test of learning was implemented in both groups, the experimental group received language learning skills training through the genius child software, and the control group received this skill as usual. After the courses, a Post-test of learning was taken, and a learners' Attitude Assessment Inventory was administered at the end of the course. The groups were trained for 16 sessions. The research data was analyzed with Independent T-test and Multivariate Covariance Analysis. The results revealed that due to teaching philosophy for children the concealing of labor children was decreased and their adjusting, and tolerating was increased. The results showed that the Genius Baby Instructional Multimedia Software has a positive effect on children's attitudes toward language skills learning(P=0.001≤0.05), and the use of this software also promotes preschool children's learning in language skills (P=0.001≤0.05). Accordingly, it is recommended that preschool schools use Genius Baby software to improve children's language learning skills
خلاصه ماشینی:
نرم افزارهاي چندرسانه اي آموزشي علاوه بر کمک به يادگيرندگان در يادگيري مهارت زبان آموزي بيشتر به عنوان ابزار انگيزشي براي يادگيري کودکان نيز کاربرد دارد و نگرش آنان به يادگيري مهارت زباني را بهتر ميسازد 1- Georgiev, & Nikolova 2- Bax 3- Penuel 4- Nikolopoulou 5- Wong & Neuman 6- Safar, Al-Jafar, & Al-Yousefi, 7- Liu, Liu & Tu 8- Sun & Yin 9- Rogowsky 188 (نيکولوپولو،٢٠١٤).
علاوه بر توجه به ويژگيهاي رشدي در انتخاب يا طراحي نرم افزارهاي آموزشي دوره پيش دبستان براي تحقق رشد مهارت زبان آموزي (يو و ناگاي ٢٠٢٠،١٠)، چگونگي اجراي آموزش مبتني بر نرم افزارهاي 1- Li 2- Shah & Khan 3- Radich 4- Parette, Quesenberry, & Blum 5- Parette & Blum 6- DeCurtis, & Ferrer 7- Hirsh-Pasek 8- Rogers 9- Gunnewig 10- Yu & Nagai 189 آموزشي توسط معلم نيز از اهميت فراواني برخوردار است (مک مانيس و پارکس ،٢٠١١).
1- McManis & Gunnewig 2-Baroody, Eiland, Purpura, & Reid 3- Schneider 4- Ballantyne 201 در راستاي يافته هاي مربوط به فرضيه هاي پژوهش مبني بر تأثير نرم افزار آموزشي کودک نابغه بر نگرش و يادگيري مهارت زبان آموزي کودکان پيش دبستاني به والدين ، و مربيان و مديران مدارس پيش دبستاني پيشنهاد ميشود که با توجه به هزينه - فايده اثربخشي بالاي آن از اين نرم افزار در پرورش و رشد مهارت هاي زباني استفاده کنند.