چکیده:
تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابلسنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیرشناسی رسانه از ابتدای قرن بیستم موردتوجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و پژوهشهای داخلی نیز در سالهای اخیر روند روبهرشدی کمی داشتهاند، اما ارزیابی کیفی این روند میتواند محققان را نسبت به انتقادات و خلأهای وارد بر پژوهشهای موجود آگاه سازد تا مسیر جهت ارتقای کیفیت و اصلاح روند پژوهشی این حوزه هموار گردد. ازاینرو این پژوهش، پس از ارائه الگوی تأثیرات محتوای رسانه، با استفاده از روش مرور سیستماتیک (نظاممند) به بررسی 39 مقاله منتخب میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد؛ علیرغم رشد کمّی پژوهشهای تأثیرسنجی در سالهای اخیر، این پژوهشها غالباً بر تأثیرات ملموس شناختی و رفتاری فردی متمرکز بوده و نسبت به تأثیرات ناملموس احساسی، نگرشی، باوری بر نهادها و عامه بیتوجه بودهاند. نادیدهگرفتن نقش فعال مخاطب در تاثیرات رسانه، غلبه روششناسی کمّی، بیتوجهی به تأثیرات کلان عامه و نهادی، کوتاهمدت بودن مطالعات اثر سنجی و غیردقیق بودن سنجهها از جمله انتقادات وارد بر غالب این پژوهشهاست. در ادامه این مقاله، ضمن ارائه پیشنهاد برای رفع این انتقادات، خلأهای پژوهشی هر حوزه از تأثیرات شناختی، باوری، نگرشی، احساسی و رفتاری را ارائه نموده تا راهنمایی برای توسعه کیفی این حوزه مطالعاتی باشد.
The effect of media content on individuals, institutions and the general public can be measured and identified. Media effect studies have been the focus of communication and media scholars around the world since the beginning of the twentieth century; And domestic research has had a slight growth trend in recent years, but the qualitative evaluation of this trend can make researchers aware of the criticisms and gaps in existing research to pave the way to improve the quality and improve the research process in this area. Therefore, after presenting the model of media content effects, this study examines 39 selected articles using a systematic review method. The findings of this study show; Despite the quantitative growth of impact assessment research in recent years, these studies have often focused on the tangible effects of individual cognition and behavior and have been inattentive to the intangible effects of emotion, attitude, belief on institutions and the public. Ignoring the active role of the audience in the effects of the media, the dominance of quantitative methodology, ignoring the general public and institutional effects, short-term effectiveness studies and inaccuracy of metrics are among the criticisms of most of these studies. In the continuation of this article, while presenting a proposal to address these criticisms, the research gaps of each field of cognitive, belief, attitude, emotional and behavioral effects are presented as a guide for the qualitative development of this field of study.