چکیده:
دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان سازمانهای تامینکننده نیروی انسانی نظام سلامت نیازمند رهبرانی اثربخش به منظور ارتقاء جایگاه پزشکی کشور میباشند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی متون مرتبط با رهبری آکادمیک وتعیین شکافهای پژوهشی مرتبط با آن در دانشگاههای علوم پزشکی ایران است. این مطالعه نظاممند با بررسی متون مرتبط با رهبری آکادمیک اثربخش در فاصله زمانی سالهای 2009 تا 2020 درپایگاههای دادهای اریک، پابمد، اسکوپوس، وب اوساینس، امرالد، سید، پروکوئست وگوگل اسکالروبا استفاده ازکلید واژههای مرتبط برگرفته ازسرعنوانهای موضوعی (مش) انجام گرفت. متون مرتبط انتشار یافته (505 مقاله) بررسی و پس از حذف موارد تکراری تعداد 20 مقاله براساس معیارهای ورود و خروج از مطالعه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. کیفیت مقالات واجد شرایط برای ورود به مطالعه با ابزار مرسکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه حاضرموید آن است که پژوهشهای انجام شده درحوزه رهبری آکادمیک در کشورمان عمدتا مربوط به دانشگاههای علوم انسانی است. مطالعات انجام شده در زمینه رهبری آکادمیک در دانشگاههای علوم پزشکی، بیشتر به بررسی ویژگی رهبران آکادمیک و سبکهای رهبری پرداخته است. مدیران که عمدتا پزشک میباشند هیچ یک از دورههای مدیریت و رهبری را نگذراندهاند و خود را نیازمند گذراندن این دورهها نمیدانند. ازآنجا که براساس یافتههای این پژوهش تنها یک مطالعه به بررسی چالشها والزامات رهبری آکادمیک اثر بخش دردانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته است انجام مطالعاتی با رویکردی کیفی در زمینه رهبری آکادمیک اثربخش دردانشگاههای علوم پزشکی که امکان بررسی عمیق تجارب، عقاید و نگرش رهبران آکادمیک را میسر مینماید ضروری است.
Medical universities as suppliers of health system human resources need effective leaders to promote medical education status in the country. The present study is an attempt to review the literature on academic leadership and to identify research gaps related to this issue in medical universities. This systematized review was conducted by searching databases of ERIC, Pubmed, SID, Scopus, Web of Science, Emerald Proquest, and Google Scholar by appropriate keywords selected from the Medical Subject Headings (MeSH) documents related to academic leadership that were published between 2009- 2020. The retrieved articles were reviewed (n=505), and after deletion of duplicates, and according to the research inclusion and exclusion criteria 20 articles were reviewed. The quality of selected documents was appraised by MERSQI. Reviewing the selected studies indicated that the leadership studies are mostly conducted in Humanities universities. The studies on academic leadership in medical universities are mostly dealt with the relationship of characteristics of academic leaders and leadership styles. In medical universities, most of the managers who are physicians has not attended management and leadership programs and believe that they do not need to attend these programs. According to the findings of this study, only one research studied challenges and requirements of effective academic leadership in the country. Therefore, conducting qualitative studies on leadership in universities of medical sciences that provide an opportunity for deep study of experiences, beliefs and attitudes of academic leaders deem necessary.