چکیده:
زمینه: اعضای جامعۀ به لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوتهای قابل ملاحظهای با دیگر همسالان خود دارند. به نحوی که به دلیل همین تفاوتهای محسوس قادر نیستند از برنامههای درسی عادی که اصولا بر پایه ویژگیها و تواناییهای مشترک اکثریت کودکان در سنین مختلف تنظیم گردیده است، به طور مناسب بهرهمند گردند. هدف: هدف ار این پژوهش ارزیابی کیفی مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود در مولفههای نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانهها، مواد و تجهیزات میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بوده و از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای تعین نمونه مورد نظر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیه کارشناسان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی و همچنین مدیران مراکز یادگیری دانشآموزان استثنایی شهر تهران میباشد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان میدهد که 1-مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه نیروی انسانی از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند. 2- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه محیط فیزیکی از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند. 3- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه رسانهها، مواد و تجهیزات از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود دچار ضعیف میباشند. نتیجهگیری: نتایج به دست امده نشان داد که مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مولفههای نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانهها، مواد و تجهیزات ضعیف ارزیابی میشوند. این یافتهها تا حدود زیادی نیز با نتایج سایر پژوهشهای انجام شده مطابقت داشت.
Background
community member mentally, physically, emotionally and socially have differences significant to their other peers. In the way that these tangible differences are not capable to do normal curriculum, which mainly based on features and capabilities which are most common in children of different ages, appropriately benefit
Objective
This study assessed the quality of learning centers of Exceptional Education Organization in Tehran in the human resources component, physical environment, media, materials and equipment.
Method
This study is descriptive and simple random sampling method was used to set sample. The study population included all specialists working in Exceptional Education Organization, and Exceptional Children Institute and Exceptional Students Learning Centers directors in Tehran.
Findings
The results show that 1 - Learning Centers of Exceptional Education Organization are weak in the human resources component 2 - Learning Centers existed in Exceptional Education Organization are weak in the physical environment component 3 - Learning Centers existed in Exceptional Education Organization are weak in the media components, materials and equipment.
Conclusion
The results showed that condition of the learning centers in the Exceptional Education Organization in the human resources component, physical environment, media, materials and equipment are weak.