چکیده:
هدف از این تحقیق، ارائه این عوامل در قالب یک مدل و بیان ارتباط میان این عوامل است. تحقیقات
گوناگونی در مورد عوامل تاثیرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامۀ به کارگیری این سیستمها انجام شده است
که در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و
مدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی، عوامل مهم تر، استخراج شده و مدلی ارائه شده است. مدل حاصل در
طی چند مرحله و با در نظر گرفتن نظر تعدادی از خبرگان، تغییر یافته و در نهایت، مدل نهایی ار ائ ه شده
است. به منظور اعتبار سنجی مدل پیشنهادی تحقیق، پرسشنامهای طراحی شد. دانشجویان دانشگاه علم و
صنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. پرسشنام ۀ طراحی شده بین دانشجویان دوره های
یادگیری الکترونیکی این دانشگاه توزیع شد. نتایج حاصل نشان میدهد که ارتباطی بسیار قوی بین رضایت و
تمایل به ادامۀ به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی وجود دارد. همچنین، به نظر میرسد در کشور ما در
حال حاضر فنّاوری، بعدی است که بیشترین اهمیت را داشته و رضایت از آن بیشترین تاثیر را بر تمایل افراد
به ادامه به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی دارا است.
خلاصه ماشینی:
اگر دوره های یادگیری الکترونیکی به خوبی طراحی شده باشد و مشخصـه هـایی را که برای دانشـجویان ، اهمیـت و ارزش دارد ارائـه دهـد، یـادگیری دانشـجویان از ایـن دوره ها زیاد خواهد بود اما اگر دیدگاه دانشجویان نسبت به این دوره ها منفـی باشـد آن را نخواهند پذیرفت و تمایل آنان بـه ادامـۀ حضـور در ایـن دوره هـا کـم خواهـد بـود (هارپر،٢٠٠٤).
در این تحقیق ، تأثیر عامل رضایت بر میزان تمایل کاربران سیستم هـای یـادگیری الکترونیکی برای ادامۀ به کارگیری این سیستم ها بررسی شده است .
(به تصویرصفحه مراجعه شود) شکل (٤) مدل ارائه شده درتحقیق (٢٠٠٥)Chiu et al در تحقیقِ لـوی در سـال ٢٠٠٦ تـأثیر دوعامـل رضـایت از سیسـتم هـای یـادگیری الکترونیکی ، و ارزشی که کاربران برای این سیستم ها قائل هستند بر موثر بـودن سیسـتم مورد بررسی قرارگرفته است .
از آن جایی که مدل َتـم در تحقیقـات مربـوط بـه سیسـتم هـای اطلاعاتی ، به عنوان یکی از مدل های پایه ، مطرح است و در مورد سیستم هـای یـادگیری الکترونیکی نیز در بسیاری از تحقیقات از این مدل به عنوان یک پایه اسـتفاده شـده ، در تحقیق حاضر دو عامل آسانی کار با سیستم از دید کاربر و مفیـد بـودن سیسـتم از دیـد کاربر که دو عامل اصلی مدلَ تم هستند در نظر گرفته خواهد شد.
بـه عبـارتی ، داده هـای تحقیـق ، نشان می دهد که ارزشی که کاربر برای سیسـتم یـادگیری الکترونیکـی قائـل اسـت بـر رضایت وی از این سیستم تأثیرگذار نیست .
Students perceptions of distance learning, online learning and the traditional classroom.
Online Journal of Distance Learning Administration, 2(4).