چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسۀ تاثیر آموزشهای شناختی و فراشناختی در یادگیری درس آمار
توصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی انجام شد. طی یک
مطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر عملکرد حل مس ئله در درس
آمار توصیفی به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 80 دانشجوی رشتههای روانشناسی علوم تربیتی که
برای نخستین بار اقدام به اخذ این درس کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 40 نفر در گروه گواه
و 40 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. پرسشنامۀ رویکردهای مطالعه نیز توسط هر یک از خردهگروهها
تکمیل شد. پس از پایان این مدت آزمونی با سوالات یکسان از مباحث تدریس شده از هر دو گروه
با روش آماری تحلیل واریانس یک SPSS آزمایش و کنترل گرفته شد. دادهها با استفاده از نرم افزار
راهه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین
و کنترل وجود دارد (F=39/ و 235 p <0/ گروه آموزش فراشناختی به خصوص به شکل گروهی (0005
و همچنین مشخص شد، افرادی که سبک مطالعۀ راهبردی دارند، صرف نظر از نوع گروهی که در آن
قرار گرفته بودند، همبستگی بالاتری با نمرة درس آمار به دست آوردند.
خلاصه ماشینی:
طـی یـک مطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر عملکرد حل مسـئله در درس آمار توصیفی به روش نمونه گیری تصادفی تعداد ٨٠ دانشجوی رشته های روان شناسی ـعلوم تربیتی که برای نخستین بار اقدام به اخذ این درس کرده بودند، انتخاب شدند.
بهلر٣و اسنومن ٤ (١٩٩٠) برای درک ماهیـت فراشـناخت آن را بـا شـناخت مقایسـه کرده و می گویند: واژٔە شناخت برای توصیف موقعیت هایی به کار مـی رود کـه طـی آن اطلاعات پردازش می شوند یعنی روش هایی که طی آن اطلاعات مورد توجه ، بازشناسی و رمزگردانی قرار می گیرند و در حافظه اندوزش می شوند تا برای یک هـدف معـین یـا اهدافی دیگر مورد استفاده قرار گیرند و فراشناخت به دانـش مـا نسـبت بـه تمـام ایـن عملکردها اطلاق می شود( متولی،١٣٧٦)S به نظر فلاول و همکارانش (١٩٩٣) تجربۀ فراشناختی به تجارب شناختی یا عـاطفی گفته می شود که به یک اقدام شناختی مربوط باشد تجارب کاملاً آگاهانه که به سـادگی قابل بیان باشند نمونه روشنی از تجارب فراشناختیاند؛ البته تجـارب فراشـناختی کمتـر آگاهانه و کمتر قابل بیان را نیز شامل می شوند (کارشکی،١٣٨١).
همچنین ویژگی هـای رویکـرد عمقی مطالعه عبارت است از: تمایل به درک و فهم معنای متون ، تعامل قو ی و منتقدانه با متن ، مرتبط ساختن ایده های مطرح شده در متن به دانش و تجارب قبلـی ، اسـتفاده از اصول سازمان دهنده برای یکپارچه ساختن ایده ها؛ مرتبط ساختن شواهد با نتیجه گیری - ها و قضاوت ها، بررسی کردن منطق بحث ها(انتوستل و تیت ١٩٩٣)٠ تنگ ٢ در بیان تمایز میان دو رویکرد می گوید، یادگیرنـدگانی کـه رویکـرد سـطحی دارند، برای انجام تکالیف انگیزه های بیرونی دارند؛ یعنی برای رسـیدن بـه هـدف هـای 1S Tait& Entwistle 2S Tang بیرونی تلاش می کنند و تکلیف را به خاطرتکلیف انجام نمی دهند.