چکیده:
هدف تحقیق، ارائه مدل ساختاری تفسیری چابکی منابع انسانی در سازمانهای دولتی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و با رویکرد ترکیبی انجام گردید. ابزارگردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و جامعه آماری شامل مدیران ارشد سازمانهای دولتی است که 14 نفر از آنها ، با روش نمونه گیری هدفمند (تا رسیدن به اشباع نظری) ، انتخاب گریدند . مدل بر اساس نتایج مصاحبه ، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری ، طراحی و روایی و پایایی آن تایید شد . نتایج منجر به تدوین 5 سطح در چابکی منابع انسانی گردید. سطح اول- مهمترین سطح - مربوط به متغیر عملکرد سازمانی،. سطح دوم به مولد بودن و سوم به مهارتهای ادراکی، برنامهریزی و تدبر تخصیص یافت. مهارتهای ارتباطی، تیمی و شغلی در سطح چهارم و متغیر شخصیت در سطح پنجم جای گرفت. این مدل ، می تواند کمک موثری در ایجاد زیرساختهای لازم برای ارتقاء سطح چابکی منابع انسانی در سازمانها باشد.
The purpose of this study is to provide a structural interpretive model of human resource agility in government organizations. This research was applied in terms of purpose and was conducted with a combined approach. Data collection tools were semi-structured in-depth interviews and the statistical population included senior managers of government agencies, 14 of whom were selected by purposive sampling (to achieve theoretical saturation). The model was validated based on the results of the interview, using interpretive structural modeling, design, and its validity and reliability. The results led to the development of 5 levels of manpower agility. The first level - the most important level - related to the organizational performance variable, the second level was allocated to productivity and the third to perceptual skills, planning and contemplation. Communication, team and job skills were ranked at the fourth level and personality variables at the fifth level. This model can be an effective help in creating the necessary infrastructure to improve the level of human resource agility in organizations.
خلاصه ماشینی:
مضامين چابکي منابع انساني مضامين اصلي مضامين فرعي خلاق ،مستقل ، تغييرپذير (پذيراي تغيير)، قاطع ، شجاع ، انعطاف پذير، هوشمند، سازگار، شخصيت خطرپذير، مشتاق يادگيري، تاب آور (تحمل پذير) عملکرد (رفتار سازماني) قانونمند، متعهد، مسوليت پذير، پايبند به اصول اخلاق ، پاسخگو احترام ، خوب سخن گفتن ، مهارت مذاکره ، مهارت خوب شنيدن ، ارتباط مداوم با ارباب ويژگيهاي ارتباطي رجوع ، تکريم ارباب رجوع ، اعتماد آفريني، همکاري خودانگيز ويژگيهاي تيمي شفاف سازي کارها، اشتراک اطلاعات ، انتقال تجربيات مهارت برنامه ريزي محيط خواني، آينده نگري، کلان نگري، فرصت شناسي، سرعت مهارت ادراکي مهارت هاي پيشرفته ، خودانگيزي، خود توسعه اي، نظم حرفه اي ماهر در امور سازماني، يادگيري سريع ، مشتاق به کارگيري دانش جديد، استقبال از تجربه مولد بودن جديد اثربخشي (موثر بودن )، يادگيري مداوم ، به روز و آگاه ، چند مهارته بودن ، توان تصميم گيري ، ويژگيهاي شغلي کارشيفتگي، ارزش مداري، نتيجه گرا،کيفيت گرا مهارت تدبر (رفتار مدبرانه ) توان حل مسئله ، توان ارائه راهکار جديد، قدرت انتخاب سريع منبع : يافته هاي پژوهش بعد از شناسايي عامل ها نوبت به تحليل فرايند مدل سازي ساختاري تفسيري رسيد که مراحل انجام آن به ترتيب در ادامه به همراه نتايج بيان شده است .
“The role of organizational learning and agility in change management in state enterprises: A customer-oriented approach”, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 3(12), 2540– 2547.
4 Saha et al 5 Pitafi & Ren 6 Cai,et al 7 Pitafi et al 8 Muduli 9Alavi 10 Gunaskaran 11 Alavi et al 12 Woodhead & Raman 13 Tamtam & Tourabi 14 Prikladnicki et al.
16 Gao et al 17 Shahrabi 18 Namada 19 Saha 20 Doeze Jager-van et al.